Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Saturday, June 15, 2013

...Musykillah yang diragukan...



mutarabbiyah: kak, ada  orang tye sy, dakwah kita ni, perempuan ngan perempuan je ke?
murabbiyah: kenapa?
mutarabbiyah: ye la, daurah kita kebiasaannya perempuan je dtg
murabbiyah: tergelak dalam hati dengan pertanyaan sebegitu...


**********


mana mungkin dakwah golongan adam maju tanpa kaum hawa di sisi


mana mungkin wujudnya Muhamad al-fateh tanpa seorang ibu yang luar biasa


mana mungkin hebatnya Muhammad, rasul teragung tanpa isteri yang luar biasa yang mendampinginya


mana mungkin dakwah akan tertegak tanpa kedua-dua sayap


fiman Allah:

dan orang-orang yang beriman, laki-laki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, melaksanakan salat, menunaikan zakat dan taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka akan duberi rahmat oleh Allah. sungguh, Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana (9:71)


tapi perlu ada batasan, ukhti


insyaAllah, seperti yang ditanya, daurah atau liqo kita ada yang menggabungkan ikhwah akhwat tapi jika perlu sahaja. 


contohnya daurah atau liqo yang berobjektifkan untuk membincangkan  gerak kerja dakwah tetapi perlu amat dijaga. sebolehnya, kita mintak ikhwah akhwat mengerjakan solat sunat taubat dahulu agar dijauhkan daripada cubaan syaitan untuk menyucuk hati-hati kita.


selain itu, ada juga program umum motivasi sekolah atau matrik yang perlu fasi akhwat dan ikhwah. klu ada slot ldk yang x perlu digabungkan, sebolehnya, fasi ikhwah bersama pelajar lelaki sahaja begitu pula sebaliknya. 


tapi klu setakat mukhayyam (perkhemahan), yang mana akhwat nya perlu jungle treking, panjat sana, panjat sini, berflying fox ke atau aktiviti jasadiyah yang kadangkala mungin agak kurang sopan sekiranya digabungkan dengan ikhwah, kita elakkan. 
ye lah kan, akhwt, jumpa pacat menjerit, ngusik sikit, terjerit..
agak mengaibkan juga bila ada ikhwah bersama.
tapi insyaA, ada ikhwah yang akan sentri (berjaga) dikawasan tertentu sahaja mengikut keperluan. jika x perlu, sekali lagi kita elakkan. 


ada juga 'daurah keakhwatan' yang namanya juga melambangkan ikhwah memang x sesuai untuk join. kita mungkin belajar skill memasak, belajar cara menjahit luka, mana nak tahu nanti berlaku peperangan, kita yg mujahidah nilah yang  perlu membantu mujahid dalam medan perang. kita mungkin sekarang dalam keadaan yang aman, tapi ukht lihatlah sekarang, dah banyak kekejaman yang berlaku di Syria, palestin, lubnan dan banyak lagi umat islam sedang ditindas di negara islam sendiri. kita x tahu, mungkin suatu hari nanti hukum jihad jadi fardhu ain ke atas umat islam tu sendiri baik dia wanita ataupun lelaki. ketika itu kita yang faham tarbiyah perlu berjihad. kalau rajin mintak buka Fiqh Jihad, Syeikh Yusuf Al-Qardawi tentang skop hukum jihad)


berbalik kepada daurah tu, biarla ikhwah buat daurah diorang yang melatih jasad diorang menjadi seorang tentera jihad. setakad nak join daurah akhwat macam tu, masak masak berbarbekue, bergambar bersama-sama ikhwah akhwat pula, rasanye x perlu kot ukhti.
tapi klu seinci atau pun sezarah pun x memberi kesan kepada hati, ye silakan berbuat demikian.


Insyaallah, kita sedaya upaya untuk menjaga ukhti apa yang diharamkan Allah. apa yang kita takuti adalah hati kita ternoda dengan kemaksiatan yang kita buat tanpa sedar.


Allah mintak lelaki dan perempuan menundukan pandangan. kita kena buat ukhti. sepeti dalam surah An-Nur ayat 30 dan 31


Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.


jelas ukhti kan ukhti ayat-ayat Allah. biar dia baik macam mana pun, perwatakakan alim, beriman lembut or segala bagai, if dia adalah lelaki, dia fitrahnya lelaki. ayat ni ditujukan untuk lelaki dan wanita.


syaitan ni suka sgt nak menghalalkan apa yang diharamkan sebab dia dah janji. dalam quran pun sebut


Allah berfirman: "Turunlah kamu dari surga itu; karena kamu tidak sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya, maka ke luarlah, sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang hina".
Iblis menjawab: "Beri penangguhan kepadaku sampai waktu mereka dibangkitkan".
Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi penangguhan."
Iblis menjawab: "Karena Engkau telah menghukum aku sesat, aku benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus,
kemudian aku akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). (7:13-17)


sekali lagi ukhti, klu apa yang kita boleh jauhi, kita jauhi. jangan kita nak menghalalkan cara kita yang salah walaupun matlamatnya baik.


jgn kita cari alasan untuk mengikuti keinginan kita. 


konklusinye ukhti, dkwah ditegakkan dengan kedua-dua sayap. 


analoginya seperti burung, andai 1 sayap rosak, mana mungkin ia boleh terbang dengan baik.


wallahulam.




yang naif,
nurhabib
11.30PM @ POT

2 comments:

Anonymous said...

bestnya usrah mcm ni. nak join...hehe.

.:: نورحبيب ::. said...

anonymous yang dikasihi,

moga bertemu jalannya.

selarikan niat dan nafsumu wahai pejuang deen Allah.

wakafa billahi syaheeda

There was an error in this gadget