Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Saturday, December 26, 2009

...Di Persimpangan ini AKU Berdiri...


semalam, hari ini dan seterusnya...

terasa kaki ini lemah dan longlai untuk melangkah ke hadapan
meniti hari2 yg semakin kabur dari pandanganku,
menanggung beban penderitaan dan kekecewaan yg smakin menghimpit jiwa..
aku telah hilang sesuatu...

dulu aku sudah hampir berda di puncak bersama semangat2 yg meyokongku
tpi bermula semalam (25 disember 2009),
aku ditinggalkan...

aku kini di kaki puncak yg paling bawah semula,
harus mendaki tanpa semangat2 itu,
aku hilang kekuatan,
aku menangis hiba..
jiwaku merintih derita..

aku hampir rebah tersungkur di persimpangan jalan...
jalan didepanku semakin tertutup untukku,
jalan yg ada di kiri dan kananku
aku lihat penuh dengan cabaran...
terasa hati ini ingin segera berundur ke belakang..

tpi aku harus juga mencuba jalan di kanan dan kiri ini
agar aku bisa merasakan
peritnya pengorbanan
masinnnya onak2 duri dalam hidup
serta manisnya berdakwah di jalan Allah..

aku perlu mengumpul semangat mulai detik ini..
aku harus hijrahkan diri ini..

Ya Allah, beratnya dugaan yg engkau berikan padaku,
kuatkanlah aku Ya Allah..
tsabatkanlah hati ini dengan keimanan yg bnar2 mntap
agar aku dpt teguh terpasak berdepan dengan dugaanMu ini..

akhwatfillah, maafkan aku andai khilafku mengundang duri dalam hubungan yg baru bertunas ini..bersama-samalah kita memperjuangan Islam walaupun kita kehilangan sesuatu yg kita sayang..ayuh sahabatku, pimpinlah tangan ini juga untuk bersama2 mu dalam barisan pejuang yg menegakkan hak2 Allah dan menjadi da'i yang sentiasa beriman, bertakwa dan berkualiti..

luahan hati sang pencintaMu:
nurhabibullah...

Wednesday, December 23, 2009

hanya PadaMu..

kekadang hati merintih derita,
jiwa menangis sedih,
akal mengeluh letih..
namun...
hakikat hidup takkan berubah..
yg perlu diubah adalah diri
yg menghadapinya..
hati memilih jalan
akal memulakan langkah dan
iman meluruskan arah..
moga kasih Allah
sentiasa bersama hamba-hambaNya...

Ya Allah,
andai hidup ini baik untukku,
andai hidup ini membuatkan aku lebih mengenaliMu,
andai hidup ini untuk mentarbiyyahkan
aku untuk lebih dekat padaMU,
Engkau panjangkanlah umurku...
Ya Allah,
andai kematian itu lebih baik untukku,
matikanlah aku dalam keadaan syahid,
agar aku bisa meraeh semulia kematian..

Ya Allah, jgn engkau matikan kami dalam keadaan kami yg belum bertaubat padaMu, Ya Allah..

Thursday, December 10, 2009

..kasar VS lemah lembut..

dlu masa ana jahil dlu, ana seorg yg agak hot temper..abes adik2 ana yg jdi mngsa..pntang silap skit, nahas la diorang..kesian adik2 ana. klu nak ckp ana kejam, memang pun..shbt ana si Ann pun ckp ana kejam ngan adik2 ana masa ana cerita kt dia dlu..

tpi tu dlu..
skrg ana dh berubah..insyaAllah..
ana nak jdi kakak yg rahmah..
bunyinya mcm ana ada rmai adik je kan..hihi..
ana ada 2 org adik je..atas ana ada 3 kakak n 2 org abang lg..

klu kita suka marah adik2 kita, mgkin akan effect relationship kita dengan mereka..diorang mcm cube larikan diri dri kita..ana x pndai la nk xplain detail psal benda2 ni..cube try sembang2(borak) dgn student yg amek cos pendidikan awal kanak-kanak atau sesiapa yg arif psal bab ni..mgkin diorg bleh xplain detail psal benda ni..
ana dpt input ni pun dari diaorang..

ana try la aplikasi dalam hidup ana dlu..yg jdi bhan uji kajinya mestilah x lain dan x bukan adik ana si Din ni..x silap ana, ana ada letak gambar dia dalam blog ana msa post bulan ogos dlu rsenye..
umur dia 8 tahun..
sorila din, akak jdikn din sbgai bahan xperimen akak..

dulu msa jahil dlu, klu ana ajar subjek ape2 kt dia, dia mesti nangis2 sbb apa lg, ble dia x paham ape yg ana ajar, ana akan marah dia..abes papan putih kt umah ana, patah-patah sebab ana baling, sebabnya lg, dia x paham2 apa yg ana ajar..yg binasanya habis benda sekeliling jadi mangsa..dahsyatkan ana..

msa tu dia x berapa rapat la ngan ana, ble ana tya something, dia x nak gtau pun masalah dia..
dia mcm pendam sesuatu..suka berdalih dari kebenaran..

tpi alhamdulillah bila ana ditarbiyyah, ana buang karat jahiliyyah tu..
ana mula tunjuk yg ana care dgn dia
klu dia salah ana tegur dia baik2..
x la tengking mcm dlu..

skrg ni apa2 pun adik ana akan cari ana dlu..
ana rajin sembang ngan dia. ape2 masalah dia pun, dia akan ckp..cikgu pkul dia la..ada org ngorat dia, n lain2 lg.. klu dlu..hmmm.. x de nye dia nak bkak cerita!


dlu penah ana tya dia,

1) msa ana slalu kejam ngan die..

ana : sapa yg din paling sayang?

din : mak la, sapa lg..

2) bila skrg..

ana : antara, mak, bapak, kak nana, kak ala, k nani, abg pon, abg pi, abg kerol, ngan akak, sapa yg din syg lebih?

din : k nani ngan hg la..

ana : mana bleh 2 org. plih salah satu je..akak ke k nani?

din : hmm, k inah la..( dia berbisik)

ana : sapa yg selalu defence din, bila mak nak marah atau pkul din?

din : hang la..

gembiranya hati ini, hya Allah yg tahu...


*********************************

dulu,

ana : din, akak nak blik dh sok!!!

din : hmm, balik ar..din x kisah pon..(nada yg serius)

sekarang,

ana : din, akak nak blik esok..dh x leh nak main sama2 dah..

din : ( senyap sambil menunjukkan muka yg sayu )..

tiba2 pinggangku dipeluk olehnya..

din : hmm, x best ar... bila k inah nak blik plak? (excited giler tya )

ana : x mau ar balik dah..menyampah ar ngan din..( dlm nada yg ketawa )

*******************************

Alhamdulilah, byak yg ana dpt compare bla ana bersikap keras dgn berlemah lembut samaada terhadap adik-adik atau kawan-kawan ana..
ada hikmah bila kita berlemah lembut dgn seseorg..

bila ana tulis pasal ni, ana rasa sumua dh tahu bahawa kita memang perlu berlemah lembut dengan seseorang kan, seperti contoh yg ditunjukkan oleh Rasullullah S.A.W iaitu, berlemah lembut dalam berdakwah..dengan cara itu, dakwah Rasulullah diterima oleh masyarakat pada zaman itu.

ana tulis ini sekadar memperingati kerana manusia sekarang sudah hilang budi bahasanya dan pertimbangan diri

bila kupas tjuk ni ana teringat kuliah Us. Kazim yg bertajuk
' lemah lembut dalam berdakwah'

dia ada menghuraikan ayat dari surah Taha, Allah berfirman:

' pergilah kamu berdua kepada Firaun, kerana dia benar-benar telah melampaui batas '

' maka berbicaralah kamu berdua kepada Firaun dengan kata yg lemah lembut ( qaulal layyina) mudah-mudahan dia sadar atau takut' (20:43-44)

dalam ayat ni Allah telah perintahkan Nabi Musa A.S dan Nabi Harun A.S berdepan debgan Firaun dan berbicara dengan lemah lembut, sedangkan kita sedia tahu, Firaun ini sikapnya sgt angkuh, kejam dan zalim..
Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yg diperintahkan. pasti ada manfaat dalam setiap apa yg Allah perintahkan..

sedangkan berhadapan dgn Firaun, Allah perintah utusannya untuk berlemah lembut, inikan pula kita..adakah kita perlu bersikap kasar atau berlemah lembut org lain?
tepuk dada tanya hati dimana iman..

sebelum ana mengakhiri post ana pd kali ini, ana teringat kata2 Dr danial zainal abidin,

"kita bukan sahaja perlu mengaji tapi perlu mengkaji Al-quran ". banyak kebesaran Allah melalui ayat-ayat yg diturunkannya..

wallahualam..

' ya Allah, jgn engkau biarkan aku berlebih-lebihan dalam urusanku '

...nafas baru dlm hidupku...


sambungan post 'aku dikutip'


aku mula melangkah ke surau utk mencari balik diri aku..ternyata di rumah Allah ini, byk peristiwa yg mengajar aku..

hatiku mengangis hiba..
jiwaku merintih derita..


di rumah Allah ini aku mengenali sahabat2ku sekarang..

aku cemburu melihat mereka yg trlebih dahulu dsentuh oleh nur Allah

lantas cemburuku menjadi azam pd diriku,

hatiku menjerit, bahawa aku perlu mencontohi mereka,
malah must better than them
untuk meraih syurgaNYA
yg tlah dipagari dgn laluan berbisa..


terima kasih sahabat2ku sekarang yg masih lg bercontact dgnku hgga sekarang..
terima kasih juga kerana sudi membiarkan aku menyelit di kamus hidup antunna..
banyak yg aku tlah belajar dari antunna..


Alhamdulillah,
sekarang aku dpt lihat

indahnya tarbiyyah

manisnya ukhwah

hebatnya erti perjuangan.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


skrg adalah msa aku mndakwahi keluargaku pula
alhamdulillah,
ada perubahan walaupun sedikit..

jika aku gugur sebelum keluargaku berfikrah sepertiku,

aku harap, org yg menganggapku sbg sahabat,
smbunglah kembali apa aku citakan..
bantuilah aku..


nasihatku

pd shbt2ku sekarang...

jgn jadi seperti aku..

jgan biarkan dirimu berubah kearah jalan yg memburukkan engkau lg..
pandanglah hadapan..
jgn kau kutip sisa2 jahiliyyah yg telah lma engkau tinggalkan..

jgn biarkan hatimu kosong tanpa ilmu akhirat,

kelak akan membuatkan hatimu keras dan mudah ditembusi senjata2 syaitan..
engkau boleh berubah...
jgn tggukn esok, kerna nafasmu belum tentu panjang..

jgn diharapkan sesuatu terjadi kalau dirimu belum mula menggerakkanya...



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


-TAMAT-

jazakillah sahabat2ku dari :

smks, mrsm beseri, halaqahmateku dlu dn sekarang, apids, teman2 surau, dan sesiapa yg mengenaliku yg mengganggap aku ini sahabatnya..

thanz 4 the ukhwahfillah ini...

Wednesday, December 09, 2009

...aku dikutip...




sambungan dr post 'aku hmpir tersungkur'


bla aku melangkah ke matrk..
aku mula ingin menyempurnakan apa yg aku rncg.. seminggu je aku bleh truti ape yg aku nak..lpas pd tu aku jdi rimas

Alhamdulillah aku x selamanya dlm keadaan itu..ternyata Allah masih sygkn aku..DIA beri aku kesempatan utk kembali ke jalannya..DIA bka kembali jln2 untuk mencari redanya padaku..DIA bgi aku peluang untuk aku berubah untuk kali kedua..syukur padamu Ya ALLAH..


"kemudian setelah hatimu menjadi keras, sehingga hatimu seperti batu, bahkan lebih keras. padahal dari batu-batu itu pasti ada sungai2 yang airnya memancar daripadanya. ada pila yg terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya. ada pula yg meluncur jatuh kerana takut pada Allah. Dan Allah tidak akan leengah terhadap apa yg kamu kerjakan.." (2:74)

pd 1 jun 2008, Allah telah mempertemukan aku dengan seseorg.. seseorg yg mngubah laluan dn corak hidupku hingga kini.. aku bersyukur dipertemukan dengan seorg ukhti ini.. dia dn shbtnyalah yg memaut tgnku kembali dri jurang yg menarikku ke lembah jahiliyyah..
dia dan sahabtnya tdak jemu2 membimbingku hgga kini...


sepanjang aku mengenali mereka,

aku kembali diingatkn dgn ayat2 ALLAH

aku ditarbiyyah utk kali kedua..

aku harap tiada lg utk kli ketiga kerna inilah hijrahku yg terakhir..

iman akan tsabat jika kita istiqamah..

ya, aku perlukn istiqamah..


tanpa aku rsa tkut, aku keluar seorg diri di tgah bandaraya KL ni utk mencari tudung yg sesuai dgn jiwaku..
bayangkanlah...
aku org kg..x penah la aku jln sorg2 ditengah bandar jenayah ni..
kt kg aku pown, mak aku x kasi keluar sorg2..
tdung dahulu yg ku beli bersama ibuku dlu, ku lipat kemas dn di simpan tros beg
kerana tekadku " esok aku harus mnjadi diriku yg dlu..
"

lagu yg mengarut2...sumuanya dh didelete.. satu persatu lgu nasyid dn zikrullah..aku gigibirukn,,(bluetooth)..

couple? alhamdulillah Allah blom uji aku dengan ujian ini..Allah bntu aku utk pelihara ikhtilatku semenjak aku form1..



"Ya Allah jgn ENGKAU biarkan aku mencintai seseorg melebihi cintaku padaMU.."


bersambung...

...aku hampir tersungkur..



sambungan post ' saat aku mula mengenaiNYA"

adakalanya iman ada yg naik dan ada yg trun..ungkapan ini mengundang berlakunya satu fasa kehidupan yg aku x kn lupa hgga selamanya.. insyaAllah...


slps tamat exam spm..biasalah terputuslah hubunganku dgn guru2ku..
tiada siapa lagi yg membimbingku...


“ Hati adalah raja. Maka berilah ia makanan berupa ilmu kerana jika melebihi 3 hari ia tidak diiisi dengan ilmu, ia akan mengeras dan akhirnya mati. ”


~ Imam Al-Ghazali~


ya, honestly, hatiku sudah solid
lantas di waktu itu para tentera syaitan mula memainkan peranan mereka ke atasku..


sesekali Allah mengujiku..


" apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dgn mengatakan, "kami telah beriman, " dan mereka tidak diuji "? ( 29:2 )

imanku down, sedown down nya...
sepanjang aku cuti, aku x buat pape pown..sekadar menjadi mat jenin yg hya ada cita2 tpi x de usaha..

amal soleh rse mcm berat sgt nk buat..hati ni dh mcm keras sgt nk buat ape2 kebaikan..siapa org terdekat yg aku nk harapkan familyku? sukar utk digmbarkn dgn kta2..


aku harap, sesiapa yg mmbaca blogku, yg mempunyai family dalam biah islamiyyah..jgn sesekali mengenepikan nikmat Allah ini..hargailah nikmat ini..


salah aku jgak...aku x mencari kwn2 aku untuk bntu aku pd wktu itu..maaf teman2ku
mgkin silap aku..

terus terang aku cakap, aku msih lg blom mengerti erti ukhwah pd ketika itu..


bertambah perit dan deritanya diriku mnggung hati yg imannya hmpir zero bila aku mula melangkah untuk masuk mtrk..


aku teringat memori ketika aku membuat persiapan utk msuk mtrk..


memori 1

" mak, inah x mau ar tdung yg besar tu nak tdung tu " smbil menunjuk ke arah tdung yg bdangnya 45 di sebuah gedung pakaian.. aku ckp dlm hati, buat pa pkai tdung bsar2..same je..x kn nk jln area kL nak pkai cmtu??
aku beli tdung camtu 5 helai..

aku mula kutip sisa jahiliyyah yg sudah lama aku tinggalkan..

******
memori 2

"pak, inah nak enset tu..ada mp3 bleh bwk msuk lgu..." lpas tu apa lg..
abes lgu jiwang karat, pop leleh, pop yeyeh, indon, hindustan, korean, sumua di simpan dlm kotak memori enset aku..
no lgu nasyid, no zikir2.. aku ckap " x main ar lyn lgu2 tu..x best

*******
memori 3


hatiku berpecah.." nak pkai stokin ke x nk nih"

*******


memori 4

" bila aku msuk mtrk t, aku malas ar nk trun surau hari2..aku nk study, study n study..aku nak capai cita2ku..

*******

memori 5

" couple??nak???atau x?" hati aku membisik

byk lg karat2 jahiliyyah yg aku ingin ikut...ternyata ilmu yg aku miliki belum cukup untuk berdepan dgn hawa nafsu yg mendesak..


bersambung...



...Saat aku mula mengenaliNYA...


terlebih dahulu ana mohon maaf kerana posting kli ini ana membahasakan diri ana sbg 'aku'..
apa yg ign ana sampaikn pd post kli ini adalah pngalaman hidup ana sendiri. ana bknlah meraih simpati ataupun mencari publisiti murahan..aptah lg membuka aib sndiri..jauh skali ingin memiliki sifat riak, takbur, ujub atau sifat lain yg tidak layak sbgai seorg yg bergelar manusia..apa yg ana harapkan dripada post ini dn seterusnya harap diambil iktibar dan JGN JDI SPT ANA..


..aku bkan dilahirkn dalm family yg brfikrah dan dalam biah islamiyyah..adik beradikku seorg pun x penah menjejakkan ke sek agama trmasuklah aku..tpi Allah bka jln untuk aku beransur2 mengenalinya. msa aku form 1. aku melgkah msuk ke sek menengah biasa yg berasrama..alhamdulilah aku termkn sedikit demi sedikit didikan sepasang suami isteri yg brgelar ustz R dan ustazah N..byk aku belajar dr mereka..smpailah aku form 3, aku bercadang utk bertudung spt ustazahku..



tpi jdoh mereka x lama dgn sek itu..mereka berdua berpindah ke sekolah lain ktka aku msih form2..sedih mmg sdih..tpi jasa mereka tdak akan luput dlm kotak mindaku..



msa aku form4 aku bertukar sek..alhamdullillah aku knal tarbiyyah oleh sepasang suami isteri jgak. wlaupun bkn ustz dan ustazah ttpi memiliki keperibadian yg tdak kurang hebatnya spt ustaz dan ustazah dan mereka berdua merupakan guru sek..stelah aku mngenali mereka brulah aku tahu bhawa mereka adalah teman ustaz R dan ustazah N. merekalah pula yg berperananan mendidikku..


alhamdullilah..
sedikit lg aku berubah demi mengecapi mardatillah..





Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


aku seorg yg panas baran, aku berusaha berubah menjadi seorg yg lmbut hati


aku dri seorg yg penendam, aku berusaha untuk menjadi seorg yg reda


aku yg ego, berusaha menundukkan ego demi menjadi seorg yg rendah diri

aku dr seorg yg berkira, berusaha mnjadi seorg yg pemurah

aku yg slalu mengenepikan ibu bpaku, trus aku kembali menyayangi mereka kerana
walau apapun sikap mereka..mereka lah ibu dan bapaku didunia dan jua diakhirat..


agk sukar bagiku untuk berhijrah ke arah kebaikan..
aku msih igt lg kata2 ummi ( pggilan yg aku gnakan kepada isteri cikgu yg mendidikku)..x berapa igt penuh kta2 itu tpi hya lbih kurang mksudnya


" marah patutnya diletak pd tempat yg betol, kita x leh marah org suka hati je..
kita boleh marah bla seseorg itu melanggar syariat Allah..mknanya kita marah bila perbuatan org itu mengundang kemarahan Allah..."



Alhamdullilah, sepanjang aku form4 dan form 5 di sek itu, merekalah yg byk melayan karenahku hinggalah aku mengakhiri zaman persekolahanku...



bersambung.....
There was an error in this gadget