Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Sunday, September 27, 2009

Duit raye!!!

Ni sampul duit raye dri abang. klu nak ikut ni la pemberian pertama kali dalam sejarah hidup saye..saye x penah jmpe die slma 18 tahun. bersyukur sgt sbb die balik raye walaupun sekejap..mesti antunna confuse kan, ade abg tpi baru jmpe pas 18 tahun. tpi dsbaliknya ada kisah tersendiri..nak tahu???tggu...

Wednesday, September 16, 2009

SALAM LEBARAN


Dapatkan Mesej Bergambar Di Sini


Ana kena wish awal sbb esok ana dh pulang ke kg.. dan blog ana juge bercuti untuk ari raya..haha

Tuesday, September 15, 2009

Apa khabar imanmu...

wahai shbtku,,
tnpa kita sedari, ramadhan bakal skali lgi meninggalkan kita..
terasa masa bergerak terlalu laju dan lebih laju dri jet soyuz!!
betul ke???
ntah...hihi...
hari ini dh msuk 26 ramadhan...
beberapa hari lg tiba hari raya..
tya diri kta adakah kita tangisi pemergian ramadhan
ataupun kehadiran shawal???
ataupu x de rase ape2??
tye iman antunna skalian...
adakah ramadhan kali ini lbih baik dari taun ramadhan lalu?
adakah aku sempat beribadat lebih baik dari ramadhan lalu?
adakah segala persiapanku untuk bertemu dengan Allah sudah selesai?
adakah aku dpt bertemu dengan lailatulqadarmu?
dan yg paling pntg,
adakah aku layak utk menghuni syurgamu dalam
keaadan ku skarg..

berkesempatan ini, ana menyeru kepada antunna sekalian,
berbaki sisa2 ramadhan yg ade
campakkkan sejauh egomu
dekatkan diri dengan Allah...tggalkn segala amalan kita
yg membuatkan kita jauh dari Allah
cnthnya kejar merit kolej secara membabi buta..xpuas ati?
sila tulis komen antunna...mmg sgt djmput..
sggup baca buku smpai 2/3 kali khatam..
pegi buke puase kt luar utk seronok2 smpai lalai ingat Allah
pastu pnat n x mau buat solat terawih...
buat assignment smpai subuh, qiamullail ntah ke mane!!


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


klu tye sumua manusia, nak masuk syurga atau neraka?
sumua akan jawab nak masuk syurga..
tapi nak masuk syurga bukan murah, shbtku
sgt2 mahal syurga ALLAH...
apa yg kta dh wt untuk raeh syurga ALLAH??
jgn kta ckp, kta dh study smpai dpt 4.00..
dlam kubur nanti malaikat x kn tye pun berapa pointer
masa kt u dlu..x tye pun dh dpt anugerah dekan bape kali..
ALLAH akan tye..ape yng kamu dh wt utk Islam..
apa yg antunna nak jwb?
fikir-fikirkanlah..
tepuk dada tye hati dimana iman...

Sunday, September 06, 2009

MERIT, MERIT, MERIT! bacalah temanku..

bila cakap psal merit, memang bdak2 'u' sumua tahu kn! perkataan yg kadang2 membuatkan studen berebut2 utk dpt benda ni! meritt ni gak buat studen u nak kumpul spaya dapat duduk kolej...

Ana nak kongsi lagi cerita..
bulan pose ni byk la kolej ana anjur program..macam2 utk ihya ramadhan yg nk dsambut..
byk la ceramah2 yg dianjurkan..bila tgk pesrta mmg rmai, tpi antara ramai2 tu berapa agaknya yg memang ikhlas utk dengar pengisian??? atupun sekadar nak tulis nama atas kertas spaya dpt merit??
temanku..tyalah dirimu sendiri!
ana harap teman2 ana yg menjadi organisasi program ni dpt meluruskan niat masing2 agar kerja amal kta utk org laen mendpt keredaan Allah..

ana agak terkilan, pd satu mlm ana ajak teman2 ana utk join prog muhasabah dn qiamulail, byk kaci alasan drpd menerima jmputan..ana tahu prog ni x dak merit sebab ana ngan sahabat2 ana yg anjur bkan kolej. memang kami x sediakan merit, memang kami x dpt nk janjikan ape2 untuk antunna..salahkah kmi ajak antunna untuk kejar merit akhirat yakni pahala yg bkan hya angan2 setiap insan..klu antunna x pecaya bke le surah an-nisa ayat 123 (4:123). klu x de tfsir, bleh bli kt ana..satu rm35..ha, kn dh masuk jual bli..berbalik kepada topik kta td, sbnrnye nak mntk masuk syurga Allah bkan snang shbtku, bkan mcm nak mntk masuk kolej..mcm2 kta kna lalui..bak kta ustaz ana, jalan nak g syurga dipagari dgn bermcm2 halangan dan duri yg berliku2..jln nak g neraka plak x de lgsung pagar yg menghalang.

bile kte selak sirah Rasulullah S.A.W, para sahabat cntohnya 10 shbt yg di jamin msuk syurga, syurga yg mreka dpt bkan hya studi smpai dpt 4.00 tpi mereka memikul tggungjawab yg sangat besar dalam menegakkan syiar Islam. Kita???
apa yg kita dh buat..nothing!!! kta blum lg djamin syurga Allah, tpi kta trmsuklah ana msih lg susah untuk menegakkan agama Allah, kta masih lg susah melakukan amar makruf dan nahi mungkar. oleh itu, ana mengajak shbt2 berpadu tenaga utk mengislah diri sendiri dan diri masyarakat kita yg sudah agak keterlaluan..

ble kta tgk skrg dh ramai yg x ikut syariat islam dgn btul..dh rmai yg dh rosak akhlak..sebabnye? mereka ni dh jauh dri panduan islam yg Allah dh tetapkan..sbnarnye zaman harus berubah mengikut Islam, bkan Islam berubah mengikut zaman..sebab itulah kta tgk rmai yg jauh dri Allah..

ana harap dsamping kta mnjadi studen, kta jga perlu menjadi daie..dengan dakwh lah kta secara tidak lgsung dpt melayakkan kta meraeh syurga Allah, itu pun bergantung kpd niat kta sendiri...dgn jln dakwh ini sekurangnye kte dpt tukar dengan syurga yg di janjikan Allah..cube kte bkak surah at-Taubah ayat 111( 9:111)..dlm ayt tu ALLAH ada sebut bahawa Allah akan bli dri org mukmin harta mereka dgn memberi syurga..dgn jln dkwh lah sebagai harta kta utk kta tukar ngan syurga ALLAH..syurga Allah x bleh dibayar ngan wang ringgit..untuk meraehnya, bkan sekadar duit berjute2 tpi prlu ada pengorbanan yg sgt besar seluas alam untuk ALLAH.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

p/s: dakwh no 1, study bkan n0.2,3 atau seterusnye..kta prlu seimbangkannya..

Saturday, September 05, 2009

Ya ALLAH, ampunkan hambamu ini..

pada kedinginan pagi ini
hatiku tergerak untuk menaip sesuatu
yg kurasakn ada sesuatu yg aku
ingin kongsi..
hidupku x seindah org lain..
aku sering menrintih
jiwaku menangis
tatkala aku
terpandang family sahabatku
berada dlm biah islamiyyah yg hakiki
aku sering bertanya pada diriku
bila agaknya aku dapat merasa
keadaan seperti itu..
Ya ALLAH, aku sering
mendengar cerita yg sgt menarik
dari sahabat2ku ttg family meereka,
aku???
selalu terdetik di hatiku,
apa yg aku boleh ceritakan
ttg familyku kpd sahabat2ku..
tpi aku tahu Ya ALLAH
ada hikmah yg ingin
ENGKAU smpaikan untkku..

Ya ALLLAH,
jlnku slps ini adlah utkmu,
jgn engkau biarkan
aku jauh daripadaMU
ENGKAU jentiklah hatiku
tatkala aku alpa
mengingatimu..
aku hrap jln dakwah yg
aku pikul ini
dpt YA ALLAH
membawa keluargaku untuk
bersama2 menghuni
syurgamu...

Ya ALLAH, aku ingin mati shahid
sebagai pejuang agamamu
walaupun aku masih lg jggal dengan
perkataan itu,
tapi insyaALLAH,
aku akan menerimanya
jika itulah jalan yg bisa aku
meraih semulia-mulia kematian..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


sesak rasanya
hari2 yg aku lalui
tapi aku tahu,
aku masih punya ENGKAU..
ENGKAUlah yg maha agung
ENGKAULAH yg mengetahui isi
hatiku...

Ya ALLAH, cintailah aku
aku mohon cintamu
Ya ALLAH
jgn ENGKAU membiarkan aku
mencintai sesuatu lebih daripadaMU
There was an error in this gadget