Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Thursday, October 21, 2010

...Kasihanilah Mereka...


Setinggi-tinggi kesyukuran pada Ilahi kerana saat ini, detik ini, masih diberi kesempatan untuk mencoretkan sesuatu di teratak ini...


Kalau melihat pada tajuk di atas, apa yang saya ingin sampaikan adalah perasaan dari hati yang penuh dengan pengharapan, pengaharapan dan pengharapan..


Isunya mungkin simple tapi ramai yang terlepas pandang..entry ini saya tujukan kepada diri saya sendiri, murabbiyyah, kakak usrah, kakak naqibah, pendidik, da’ie dan sesiapa sahaja dirinya yang merasakan dirinya terlibat..


Kadang-kadang, kesibukan menyebabakan kita menjadi seorang yang beralasan dan disebabkan kesibukan, membantutkan gerak kerja dakwah kita..


kesibukan yang saya maksudkan di sini adalah, ke‘pack’an jadual kuliah, kesibukan kerana berada di final year, kesibukan menyiapkan manuskrip, tesis, report, kesibukan menghadapi klinikal, kesibukan menjalani praktikal, kesibukan untuk menghadapi perperiksaan kesibukan menghandle program dan sebagainya..


Segala jenis kesibukan yang saya list ini, sebenarnya dan tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk kita TIDAK membuat halaqah, usrah, discussion group dan lan lain-lain term lagi kepada binaan bawahan kita (binaan merujuk kepada : adik usrah, mutarabbi dan sbgnya). kasihanilah binaan kita..Kasihanilah mereka!!!..mereka perlu dibimbing dan iman mereka perlu dipantau agar mereka tidak futur (kondisi iman lemah).

Konsekuensi apabila binaan kita terabai


Jangan dianggap remeh bila kita x sempat membuat halaqah, usrah dan sebagainya kepada binaan kita..jangan kita ingat iman dan hati binaan kita seperti Rasulullah dan sahabat-sahabat nabi yang mana iman mereka terdidik dan terjaga..bahkan kita sendiri kadang-kadang iman kita down..ketahuilah,


Hati ibarat raja. Maka berilah makanan dengan ilmu sebab jika lewat 3 hari ia tidak diisi oleh makanan berupa ilmu, ia akan mengeras dan akhirnya mati
~ Al-Ghazali


Ibrah (pengajaran) yang boleh kita ambil daripada kata-kata diatas, ketahuilah, hati kita akan mudah mengeras bilamana tidak ditopup dengan ilmu..

Bila ilmu sudah tiada di dada, maka kosonglah iman di hati.. apabila tiada lagi ayat-ayat cinta Allah, tiada lagi peringatan dan tiada lagi pantauan, akhirnya hati akan mati. Jadi, tiada gunanya lagi peringatan pada saat hati mati..

Sayang sekali kalau kita abaikan binaan kita yang masih baru, masih baru dalam dunia tarbiyyah..kadang-kadang mereka mahukan tarbiyyah, mereka mahukan perubahan dengan bantuan kakak usrah mereka..disebabkan alasan kesibukan kita, kita abaikan mereka..kalau jumpa mungkin adakalanya ikut masa free kita..kalau x free, biarkan mereka terkontang-kanting..

Perkara ini selalu terjadi dalam dunia tarbiyyah..lantas apa yang akan terjadi seterusnya kepada binaan kita??

Besar kemungkinan mereka kembali melakukan karat jahiliyyah yang sebelum ini mereka ingin tinggalkan..


Kenapa kita perlu berbuat?


Sahabatku, walau sesibuk mana kita, luangkanlah masa sekurang-kurangnya seminggu sekali atau paling kurang pun dua minggu sekali untuk berjumpa binaan kita....fikirkanlah, bukan saje-saje Allah pertemukan kita dengan mereka.. mereka diamanahkan kepada kita..mereka tanggungjawab kita..kita secara x langsung perlu mendidik mereka..


Jangan diakhirat nanti kita disoal tentang amanah yang diberikan pada kita ini..


Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanah yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui..(8:27)

Apakah manusia mengira, bahwa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)?

(75:36)


Adakah alasan ini yang kita akan ungkapkan pada Allah S.W.T pada hari perhitungan amal kita :



‘ Ya Allah, aku sibuk dulu..jadual kuliah padat, nak siapkan tesis, klinikal, banyak program yang aku nak handle..jadi x sempatlah aku nak jumpa adik usrah / anak halaqah aku’



Adakah alasan ini yang kita akan guna pakai kelak? Adakah Allah terima alasan kita ini?

Sahabatku ingatlah kisah Nabi Musa a.s, tatklala perintah dakwah diarahkan padanya untuk bertemu Firaun :

untuk Kami perlihatkan kepadamu sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Kami yang sangat besar,

Pergilah kepada Firaun; sesungguhnya ia telah melampaui batas".(20:23-24)


Maka nabi Musa berkata:


Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku,


dan mudahkanlah untukku urusanku,


dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku,


supaya mereka mengerti perkataanku,


dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,


(yaitu) Harun, saudaraku,


teguhkanlah dengan dia kekuatanku,


dan jadikanlah dia sekutu dalam urusanku,


supaya kami banyak bertasbih kepada Engkau,


dan banyak mengingat Engkau.


Sesungguhnya Engkau adalah Maha Melihat (keadaan) kami". (20:25-35)

Tidak keluar sedikitpun rungutan daripada mulut Nabi Musa tentang pengarahan terhadapnya malah dia berdoa agar dipermudahkan dalam urusannya..jauh sekali untuknya berkata dia sibuk dengan urusannya..

Ketahuilah sahabatku, tak rugi sedikitpun kalau kita mendidik binaan kita..dalam masa yang sama kita juga dapat meningkatkan kefahaman kita dan meninggkatkan iman dan amalan harian kita..

Jangan kita buat halaqah atau usrah atas dasar untuk menghabiskan sillibus, materi tanpa menitik beratkan pembinaan iman..serulah, didiklah binaan kita kepada Allah dan berbuat untuk Allah..


Penutup

Sahabatku sekalian, andai kita gugur atau syahid sebagai seorang daie atau daiyah, dan bianaan kita pula meneruskan perjuangan dengan ilmu yang kita sampaikan kepadanya, insyaallah, pahala akan tidak akan henti mengalir kepada kita selagi mana ilmu yang kita sampaikan diamalkan oleh orang lain..


‘Apabila mati anak adam, terputuslah segala amalan melainkan 3 perkara, iaitu : doa anak soleh, sedekah jariah dan ilmu yang berterusan’

Jadi suka untuk saya mengajak diri saya dan sahabat-sahabat untuk ‘Bersama-
samalah kita menjadi golongan belajar dan mengajarkan’..

Wallahualam...

3.00 a.m @ PR


...Mohon doakan...



insyaAllah sy start exam dr 20/10-10/11..

cabaran terhebat bila, 6 paper in 1 week(25-30/10)..study week pula dimansuhkan sem ni..

mohon doakan agar dalam kesibukan exam, iman dan mutabaah still dapat dijaga dengan baik malah berganda dari sebelumnya..

Thursday, October 14, 2010

...Tersenyumlah anda...


Pernah x anda senyum pada seseorang, tapi apa yang anda dapat bukanlah senyuman kembali malah satu mimik muka yang masam mencuka...

Kalau anda di situasi ini, bersabarlah, jgn dicerca org itu, jgn pula mengutuk diri org itu di dalam hati..

Rasionallah..bukan semua manusia cirinya happy go lucky..yang akan tersenyum sentiasa x kira masa..

Dan..

Bagaimana pula kalau anda pula mnjdi org itu, yang masam berkerut walaupun orang disekeliling menyedekahkan senyuman untuk anda??



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


My Point

Jadi apa yang ana nk tekankn pd entry ini, tersenyumlah anda walaupun anda memang seorang yang SERIUS..

senyum merupakan salah satu unsur terpenting dalam bahAsa tubuh yang dimiliki setiap org. Dengan senyuman, anda dapat membuatkan orang jatuh cinta pada anda dalam 1 detik. Sesuai digunakan untuk mengenali mad’u baru. Senyum ibarat sebuah jalan yang terbuka lebar menuju hati manusia..ia kunci emas setiap gudang.

Dengannya, seseorg dapat membuka semua jiwa yang sulit ditundukkan. Ia seperti cermin. Ia mampu Memantulkan dan melembutkan hati manusia. Ia adalah SIHIR halal yang bisa menawan hati manusia dan menyihir jiwa mereka.

Wajah yang sentiasa tersenyum membuatkan orang sentiasa merasakan kedekatan hati dengan kita atau erti kata lain, mmbuatkan org lain mudah untuk bergaul dgn kita.

Skrg ana nak Tanya anda 1 soalan, anda lebih suka ibu bapa anda tersenyum pada anda atau masam mencuka apabila berbicara?

Kalau anda kata ya, anda stuju dengan ana.. manusia secara zahirnya, tertarik pada seseorg yg pemurah dgn senyuman dgn penuh keikhlasan berbanding org yg berwajah suram lagi menyeramkan


Kenali Cara senyum

Senyum sederhana- ditandai dgn bibir tertutup

Senyum dusta- ditandai dengan bibir terbuka. Tanpa ada keseimbangan urat saraf pada bahagian wajah lainnya

Senyum putus asa- bibir hanya setengah tersenyum


Senyum je, dapat balasan, InsyaAllah

Rasulullah S.A.W bersabda :

‘senyummu pada saudaramu adalah sedekah’

Daripada sabda rasulullah ini kita dapat lihat, setiap senyum kejujuran akan beroleh pahala sedekah..klu dipikirkan, ramai org mengangap snyuman itu tidak penting walhal dengan senyuman la kita sgt2 mudah mendapat pahala..tidak perlu membuat perkara yang memenatkan..

Cuba bayangkan,

Senyum (A) × Jumlah orang yang ditemui (B) × Hari seumur hidup (C) = ABC


ABC ini adalah pahalah yang anda dapat..Subhanallah..jadi, senyum tidak boleh diremehkan oleh setiap orang yang berakal.

Dalam sebuah Hadis, Rasulullah S.A.W bersabda :

‘ Janganlah kalian meremehkan suatu perbuatan baik yang kecil, meskipun hanya sekadar bertemu dengan saudaramu dengan wajah yang berseri ‘ (HR Muslim)

Tapi berhati2 lah ketika senyum..JANGAN lah terlalu pemurah menghadiahkan senyuman pada lelaki atau perempuan berlaina jantina dengan anda sehingga dia jatuh cinta pada anda..ana harap anda paham had limitnya..

Dan JANGAN juga memberi senyuman yang tidak tulus, tidak ikhlas dan penuh dengan kejanggalan yang terpendam di dalam hati.


Kenapa kena senyum?

Ketahuilah, shbtku, memberi senyuman merupakan 1 contoh sikap yang ada pada Rasulullah..Rasulullah merupakan sosok tubuh yang banyak tersenyum pada stiap org..

Abdullah ibnu Harits Ibnu Hazm berkata ‘ Saya tidak melihat seoarng pun yang paling banyak tersenyum daripada rasulullah S.A.W

Dari Jarir bin Abdullah ia berkata ‘tidaklah Rasulullah tertutup dari pandanganku semenjak aku masuk Islam, tidak pula aku melihat beliau kecuali aku melihat beliau tersenyum (HR Tirmidzi disahihkan oleh Al-Bani)

Jika anda ingin dicintai manusia, x perlu beri hadiah tapi berikan dan hadapilah wajahmu dengan senyuman.

Rasulullah S.A.W bersabda:

Sungguh, kalian tidak perlu menarik hati maanusia dengan harta kalian. Namun hendaklah kalian membuat wajah kalian tersenyum dan berakhlak baik.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Penutup

Melalui kajian para ilmuan, ketika seseorang itu senyum, maka ada 13 urat saraf yang ikut bergerak. Tetapi apabila seseorang itu muram, 47 urat saraf ikut tegang. Jadi kenapa kita nak membuat urat2 saraf kita tengang dengan berwajah muram?

Ketahuilah sahabat, jika senyum bisa menciptakan keuntungan, maka berwajah muram menciptakan kerugian. Anda senyum anda meraih pahala, anda muram, anda meletakkan gap antara diri anda dan orang lain. Jadi, jika org jauhkan diri pd anda, usah tunding jari pada orang lain sedangkan ia salah anda sebenarnya.


Monday, October 11, 2010

...sanah helwa utk shbtku, AIDA...

post ni, ana tujukan kpd shbt yg telah lama berpisah sejak matrik..

selamat hari lahir ukhtiku...NorAida Jafri ( betul atau x ntah la... )

ana dh alarmkn birtday anti tp ana lpe nk alertkan..sori ye!!!

lgpun ana plak ada dlm hutan utk bermukayyam...jd bru hari ni dpt post sumthing..

huhu trgt time kite sme2 tdo n mabit kt surau...mkn sesame...studi sesame...duk dlm kuliah kdang2 sesame...semuanya masih rsmpn lg dlm pndrive kt otak...hehe


ana harap kt anti,

-moga terus gencar berdakwah walaupun berkeseorangan...

-mga terus istiqamah berada di atas jalanNya...

-moga terus berbuat untk ALLAH

Saturday, October 02, 2010

...Kau Pergi Juga Akhirnya...


19/9/10
kau dimasukkan ke dalam i.c.u kerana sesak nafas dan terus koma

20/9/10
hari ini baruku trma panggilan mengatakan kau sedang terlantar di atas katil dengan bantuan mesin. pelbagai assumption bermain di mindaku..harapanku cuma 1 iaitu kau kembali normal agar aidiladha bisa lagi disambut bersama..aku x dpt pulang menjenguk..exam masih berbaki dlm mggu ini

23/9/10
hari ni sepatutnya kau perlu dioperate utk mmbuang nanah di ginjal..kuman2 telah merebak ke seluruh organ penting, jantung dan paru2..doktor pakar tiada, kes engkau ditangguhkan

29/9/10
kau dh dioperate.. mak ckp kau dh kenal dia, dgr apa yg dia ckp..kau angguk tnda memahami apa yg dia ckp..dan yang paling bahagia kau boleh bercakap dan ada desas desus mengatakan kau akan dipindahkan ke wad biasa..mesin dah x gnakan lgi..alhamdulillah ada tanda2 positif..
yes, aku bleh jmpe kau lg, hatiku berdetik..harapanku menyinar kembali..berbunga hati ini hanya Allah saja yg tahu!!

30/9/10
aku terima msg lg mngatakan jantung kau dh x berfungsi..tersekat nafasku tatkala mmbaca msg itu..alunan kalam Allah sbg ubat utkmu masa kini..msin pernafasan kembali tersarung..

2/10/10
11:15 pg..
mak ckp kau tggal 50-50..sma ada hidup atupun mati..hrapanku tlah mnjunam hingga ke titik zero

9:38 mlm..
1 panggilan dr kakak diterima..aku x nk angkat..spt tahu apa yang akan diungkapkn..nadanya serak..lidahku kelu utk brkta lg..involuntary, air mataku memenuhi kelopak walaupun aku cba bertahan..


hrapanku punah utk beraya dgnmu lagi..janji kami sekeluarga utk mymbut aidiladha dirumahmu hanya tggal jnji yg x tertunai..lambaian tgnmu pada sywal ke-4 kpdku masih basah di minda..andaiku tahu, itu lmabaian terakhir, akanku peluk ciummu dan x kn ku biar kau pulang ke rumahmu..

masih terasa berslah pdmu kerana membiarkn kau mnuggu kmi sekeluarga pulang beraya pd syawal kedua sehingga kau tertidur di atas sofa..

masih terngiang lagi hilai tawamu ketika kita berkunjung ke rumah sanak saudara bersama2..raya syawal ni, kau dh mula bergaya sdikit..baju kurung berwarna hitam tersarung di badanmu beserta tudung trend zaman skrg..klu sblm ni, hari raya pun, kain batik, bju kedah dan anak tudung, menjadi baju rayamu..

igt lg gurauanku dgnmu pada syawal 'wah tok dh cntik menawan skrg..dh pndai bergaya!! mak tgk tok mak, cntik lagi drpd mak..' ucpku kepada ibuku..kau tersenyum gembira..


**************

hari ini, 2/10/10 bersamaan 23 syawal 1431, nenek ana, Sariah binti Din telah kembali ke rahmatullah pd pkul 9.22 mlm disebabkan penyakit 'urosepsis, pneumonia with septic shock' mohon sedekahkan al-fatihah...terima ksih kpd shbt2 yg mendoakan..jenazah akan dikebumikan pd awal pg esok insyaALLAH walaupun ana x smpt nk menatap wajahnya utk kali terakhir

"Ya Allah, aku reda dengan pemergiannya kerana dia milikmu dan aku jua milikmu..aku juga pasti akn menyusulnya nanti kerana engkau tlh berfirman dlm kalamMU bhwa 'setiap yg hidup pasti mersakan mati'

ya Allah andai mati itu lebih baik utk kmi, matikanlah kami di saat engkau reda dgn kami tp jika hidup itu lebih bermakna utk kami, pnjangknlah umur kami.."


p/s: mohon didoakan dpd shbat agar ana slmt smpai pulang ke kg esok..

...............

nmpknya teratak ni dh lma tidak dijengah

berbeza dgn sem sebelumnya, blogger akan sntasa memastikn hmpir setiap mggu new post dpostkn utk perkongsian..

hmmm...sem ni?? bru 5 post sempat dikongsi...mcm mana nk kutip pahala lebih dgn dakwah bil pena ni!!!

nk post tp

x de idea..
x de tenet...
x de masa...
x de kekuatan...

wahai sahabat2, follower2, doaknlh tuan pye blog ni aktif kembali utk berkongsi sesuatu yg bermanfaat dgn org lain...
There was an error in this gadget