Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Tuesday, October 23, 2012

...Doa Itu...


buku hq usang dibelek semula, terpana dengan catatan masa mula2x diberi tugasan untuk hndle anak hq yang sama umur. 

catatan yang bertarikh 21 Oktober 2010

refleksi: alhamdulillah, 1st hq dan 1st bagi bahan kpd anak hq. Positif respon! 
harapan next hq:'ya Allah bukalah pintu hatiku dan pintu hati mereka untuk menerima ilmu dan terus tsabat di atas jaan dakwahmu ini'

hari ni dah menjangkau 22 Oktober 2012.
Ya Allah, aku x kn pernah jemu untuk mngulang doa itu
genap 2 tahun aku bersama mereka
merekalah tulang belakangku


they hold me when i start to cry
makes me smile with just their eyes
shares my hopes, dreams and fears
they wipes my tears
i love them with no regret
tq Allah for the ukhwah between us

dan sekarang
doa itu akan aku ulangi
akan aku ulangi
untuk anak hq yang kucintai....


moga mereka menjadi insan seperti yang kusayangi kelak...



Thursday, August 09, 2012

...Belajar dari mereka...


pagi itu, ketika sedang membelek-belek buku 'manajemen Ramadhan'-Solikhin Abu Izzuddin sementara menuggu akhwat lain sampai, terdengar bunyi masuk 1 mesej dar hnset akhwat sebelehku. mulanya nak biarkan tetapi mataku tetap juga mahu melirik ke arah hnset sony erricson hazel merah milik akhwat itu. ingin benar mengetahui isi mesej itu. tanpa meminta, si akhwat itu meberikan hnset itu padaku..meruntun perasaan apabila melihat mesej itu..

"akak, afwan, ana mungkin sampai lambat sikit. ana baru habis menolong mak menoreh getah. ada kat rumah lagi sekarang"

Sender: Ukhti F

akhwat di sebelahku tadi itu teragak-agak untuk mereply. mahu disuruh datang juga atau biarkan perjalanan liqo itu tanpa ukhti F. eager benar ukht F tu nak datang Liqo, jd kmi membuat keputusan bertadarus bersama-sama dahulu sementara menunggu ukhti F datang.

selesai tadarus, tiada lagi tanda-tanda ukhti F akan sampai. sehingga tamat pengisian, bayangnya masih belum muncul. tiba-tiba 1 mesej lagi masuk ke handset yang sama

"afwan, bas lambat tadi, baru sampai K.T. skrg tengah naik teksi ke masjid tu"

Sender: Ukhti F


***********

Alhamdulillah, weekand lepas diberi kesempatan menyambut ramadhan di K.T atas hadiah tiket dari seorang ukhti X (moga Allah meredhoi dan merahmatinya)

berkempatan juga untuk menjoinkan diri di liqo negeri tersebut di Masjid Terapung Kuala Ibai, Terangganu Darul Iman.



masih terngiang-ngiang lagi peristiwa di atas tu walaupun dah beberapa hari meninggalkan negeri yang baru pertama kali dijejak ni.

hampir menitik air mata bila teringatkan 

Allahuakbar, demi sebuah tarbiyah, akhwat itu mengenepikan penatnya membantu emaknya dan terus berkejar mencari bas dan seterusnya naik teksi untuk ke masjid ini.

kedatangannya x menjanjikan pulangannya duit dia balik
kesusahannya mencari tarbiyah x menjamin hidupnya akan berubah menjadi senang

sedih belajar pengorbanan dari dia..

pengorbanan dia lagi tulus


Allah, berikan kami kekuatan seperti dia..

tunjukkan kami semula kemanisan mengejar tarbiyah 

seperti sewaktu mula-mula kami disentuh dengan tarbiyah..


berkesempatan lagi berjaulah
dr K.T ke  KL


KL ke Slim River
Slim riverKe  Felda Besout , InsyaAllah
next ke Tg Malim

Wednesday, August 01, 2012

...Kenapa perlu lari?...

'mesej x dibalas'


'panggilan pula tidak diangkat'


'ah, apa mungkin, aku akan ditinggalkan lagi' hati mula meneka


kenangan pentarbiyahan mula terimbas satu demi satu
kalau dulu, makannya bersama
kalau dulu, mainnya bersama
kalau dulu, tilawahnya bersama
kalau dulu, halaqohnya bersama
kalau dulu, follow up nya bersama
kalau dulu, otak kita sama-sama memerah keringat menangisi nasib ummat
sekarang adakah memori bersamanya hanya tinggal illusi yang sepertinya tak pernah wujud sebelum ni?


 Akal atau nafsu yang tentukan? 


kadang-kadang kita perlu fikir, segala keputusan kita lahiriahnya adalah dari akal atau nafsu
sehinggakan kita nekad untuk meninggalkan tarbiyah yang dahulunya kita lalui


dulu bicaranya 'tarbiyah itu penting', lantas dibicarakannya pula pada anak halaqoh
dulu taujihnya hebat, boleh meresap kepada anak halaqohnya
dulu tilawahnya terjaga sehingga tiada langsung hari-harinya dilalui tanpa kalamullah
dulu bacaannya adalah tentang sirah Rasulullah, dan buku-buku yang membina, tetapi mungkin, buku-buku itu mula ditinggalkan dan dilupakan


perkara-perkara dunia mula menyelit dalam diri sehingga tiada ruang untuk memikirkan bahananya


Aku keseorangan, semestinya tidak!


kita tidak akan keseorangan sebab bumi Allah ini luas. tentu ada sahaja manusia yang akan menemani kerana kita memang hidup dengan manusia.
tetapi adakah sama manusia yang kita temui sama dengan orang  yang pernah susah senang bersama dengan kita dulu?
samakah dari segi takwa?
samakah tujuan dan matlamat hidup?
samakah prinsip mereka?


byk jenis orang yang boleh dibuat kawan


Kawan 1
-faham agama tetapi dakwah ditinggalkan. hidup sekadar hidup. dakwah sepertinya jelek


Kawan 2
-faham agama, faham dakwah tetapi tidak dipraktikan dlm hidup. amar makruf mungkin dibuat tetapi nahi mungkarnya tiada


Kawan 3
-faham agama, faham dakwah, berjuang atas dasar mengikut, masih sukar untuk memberi teguran meskipun sudah lama berukhwah


Kawan 4 
-faham agama, faham dakwah, berbuat atas dasar kefahaman, pengorbanan  bukan lagi satu halangan. berukhwah kerana terpupuknya cinta dariNya


kita mungkin tidak rasa keseorangan
sebab kawan boleh dicari
mungkin 1,2, 3 jenis kawan di atas senang dijumpai tetapi tidak pada yang 4


mahu mengharapakan taujih...
mahu diteguri...
mahu disayangi...
mahu dirindui...
mahu dilindungi...
kerana Allah
siapa?


jawapannya pada hati...


klu kita ckp kita kuat, jgn pernah menipu diri kerana


...huwallazi ayyadaka binasrihi wabilmukminin, dia lah yang memberikan kekuatan padaMu dengan pertolonganNya dan (dukungan) orang-orang mukmin [8:62]






Kenapa perlu lari?


kalau menjauh adalah solusi
jangan tipu pada diri sendiri walhal diri penuh dengan serba salah


kalau hidup sebagai orang biasa adalah pilihan, terserah...wahadaina hunnajdain [90:10]
manusia menghalang semestinya terhalang kerana diri telah menetapkan tujuan


andai apa pilihan yang kita buat adalah benar, kenapa perlu lari
jangan biarkan orang ternanti-nantian
jangaan biarkan orang menunggu resah
jangan biarkan orang meletakkan harapan andai diri sudah tidak mahu.....




Dahulunya kita mencari,
lantas DIA hadiahkan
Kita mula menyukai
dunia gersang kita simbahi
tanpa disedari
kemarau mula menerpa
kemelut hati semakin jenuh
urat kepayahan mula kelihatan
menyesak dada menghimpit naluri
seolah barah
yang mengikis keimanan
terkapai aku dipersimpangan jalan
mahu meneruskan
atau berhenti
andai hidup untuk Yang Maha hidup
kita tahu jalannya








Tuesday, July 31, 2012

...mencari...


Sgt butuh masa 
masa untuk digest
masa untuk menerima
masa untuk mencari
masa untuk berubah...

bukan untuk menjauh 
menjauh krn pingin menemui 
satu pencarian
satu titik
satu turning point
yang kembali menjadi insan yg seperti dulu

x mahu jdi orang yg gagal
gagal meneruskan langkahan
langkahan yang rabak
langkahan yang longlai
langkahan yang palsu




















Sejauh mana langkah ku di sana

Aku melupakan mu


Seluas mana kau beri padaku

Masih ku angkuh padamu



Segalanya dusta

Gelap mengaburi ku



Ya Allah apa yang bisa

Ku tebus kepadamu

Atas dosaku



Ya Allah ku hina terasa

Biarku bersujud

Untuk ke syurgaMu



Segalanya Dusta

Gelap mengaburi ku



Ya Allah apa yang bisa

Ku tebus kepadamu

Atas dosaku



Ya Allah ku hina terasa

Biarku bersujud

Untuk ke syurgaMu



Ya Allah apa yang bisa

Ku tebus kepadamu

Atas dosaku



Ya Allah hina terasa

Biarku bersujud
Untuk ke syurgaMu 

Tuesday, June 26, 2012

...memori...


tetiba memori hampir 2 tahun lalu datang berlegar
arghhh, mengapa aku teringat dia
teringat dia membuatkan jiwa menangis
hmpir tiada lagi air mata 
antara dakwah dan ukhwah
afwan, dakwah pilihanku
kalau ku pilih ukhwah, dakwahku tekulai
kalau ku pilih dakwah,
ku pasti
ukhwah kan turut serta
soal perasan telah jauh ku lempar
tp jauh di sudut hati masih perit menerima
parut ditinggalkan tidak pernah hilang
luka tercalar kerana retaknya memori masih lagi berbau




Ya Allah, sesungguhnya dia akhwatku yang kukasihi. 
jgnlah ENGKAU pisahkan hati-hati ini dikala ukhwah kami belum cukup untuk melamar redha dan cintaMU. 
sekiranya di dunia ini kami terpisah, kami redho
tetapi kami pohon Ya ALLAH
satukanlah kami di syurgaMU sebagai saksi kasih sayang kami kerana mencintaiMU 
dan pertemukanlah dijannahMU
kerana dia.....




pernah menjadi murabbiku...
ameen ya RABB




~esok masih lagi punya paper tapi hati pinta jari untuk menaip dan mata pinta direhatakan seketika



Wednesday, June 06, 2012

...InGiN...


jari jemari terasa ingin benar menari semula

curahan idea terkubur dek kerana masa

jari vs masa

siapa pemenangnya??

                                                                                                                                                    

                                                                                                       bilakah masanya???

Tuesday, May 22, 2012

...Menata Impian...



kalau umat sekarang ketepikan dakwah

kalau umat sekarang lupa Rasul

kalau umat sekarang jauh dari Allah

kalau umat sekarang menolak hidup berJemaah

1 ku pinta agar aku dan barisan ikhwah wa akhwat

agar...





'Ya Rabb, jadikanlah kami umat yang MENGGANTIkan, bukan umat yang DIGANTIkan'

KAMI MAHU JADI UMAT FIRST PLACE DI MATAMU!!!




Tuesday, March 20, 2012

...Pencerahan...






jiwa yang berkeluh kesah
hati yang tak terungkap sendu
spiritual kian terhakis
akal semakin menipis

oh Rabb, show the way...


Friday, February 10, 2012

...Kedua-duanya timbul KONFLIK...



tadi tetiba kembali satu post dari pada blog akhwatmedic iaitu 'cemburu yang memakan diri'


sudah setahun saya membacanya, tetapi belum faham sepenuhnya. tapi hari ini, terasa nak mengulas isu ini. saya amat menyokong post itu bagi memperingatkan diri saya dan akhwat sekalian.


baru-baru ini saya berdiskusi dengan beberapa akhwat ttg masalah ini. yang kelakarnya, ada seorang akhwat masih tidak percaya masalah ini wujud dalam kalangan aktivis sendiri


mengulas isu ini,


isu syuur berlebihan sememangnya wujud


ukhwah yang hambar bakal meretakkan hubungan sesama akhwat
tetapi jgn kita sangka ukhwah yang berlebihan tiada sebarang masalah
ia juga bakal mwjudkan konflik bagi siapa yang gagal mengawalnya



Bagaimana ia berlaku?



kebiasaannya, manusia memang cenderung untuk dikasihi, disayangi
itu memang tidak dapat dinafikan lagi


insyaAllah, mana-mana aktivis dalam gerakan islam,
Allah mngurniakan keinginan berukhwah kepada mereka
Allah telah mempersatukan hati kita dengan yang lain
untuk menguatkan satu sama yang lain dalam bergerakkerja untuk Allah


saling memberi tausyi'ah, itu semestinya
saling mengingati, itu pasti
saling mengasihi dan menyayangi kerana ALLAH juga benar


jadi kadangkala kita larut dalm kesempurnaan itu...
kita rakus dalam kepentingan diri sendiri...
kita mula tamak untuk memiliki rasa dikasihi oleh orang lain


niat kita berukhwah kerana Allah tersasar
kita letakkan Allah sebagi no 2 kerana mengharapkan kasih akhwat lain daripada cinta Allah yang lebih aula
kita mula cemburu jika akhwat yang kita rapat, bergaul dengan akhwat lain melebihi diri kita
kita tidak senang dengan cara akhwat yang kita kasihi itu


maka, jika keadaan di atas berlaku. berhati-hatilah, virus ukhwah mula menular. kita bakal mengidapi penyakit 'syu'ur yang berlebihan'


Andai penyakit ini terkena kita, ayuh ukhti kareemah, kita rawati segera!
letakkan Allah no 1 di hati kerana DIA yang wajib kita cemburu kalau DIA mencintai atau mengasihi orang lain



Bahana jika Allah bukan yang pertama



akhwat yang dirahmati,


cuba kita lihat apa yang terjadi pada Nabi Yaakub A.S kerana terlalu mengasihi Nabi Yusuf A.S. Allah memisahkan mereka dalam tempoh puluhan tahun. dan akhirnya setelah berapa lama kedua-duanya menderita, baru Allah mempersatukan mereka kembali


begitu juga Nabi Ibrahim yang terlalu kasihkan Nabi Ismail sehinggakan Allah memerintahkan agar Nabi Ibrahim menyembelih anaknya yang dikasihi itu


jadi ukhti sekalian, kita tidak sekuat para Anbia untuk menanggung mehnah dari Allah S.W.T.
kita perlu takut apa yang bakal Allah tentukan seandainya kita mencintai sesuatu lebih daripadaNYA sendiri..


dari pengalaman saya, saya juga pernah cemburukan akhwat saya kerana rapat dengan akhwat yang saya kasihi. sy rasa tidak selesa jika ada akhwat lain rapat dengan akhwat yang saya kasihi itu. dan akhirnya, Allah telah memisahkan kami. dia sudah tidak bersama saya lagi.


1 je khilaf saya yang InsyaAllah yang saya sedar dan menyesal sehingga sekarang iaitu, terlalu mengharapkan kasih orang lain daripada YANG MAHA AGUNG..mgkin itu balasan untuk saya kerana gagal meletakkan Allah no 1 di hati


Solusi cemburu itu


jadi ukhti kareemah


jgn lupa untuk meletakkan Allah di hati. DIA lebih utama untuk ruang dihati kita. bukannnya orang lain..


ingin saya kongsikan 1 tips untuk menngelakkan syuur yang berlebihan itu


kalau dalam post saya sebelum ni 'mengharap cinta seisi langit dan bumi', saya ada berkongsikan satu hadis iaitu



Sesungguhnya jika Allah mencintai hambaNYA, ia akan memanggil Jibril seraya berkata, " Wahai Jibril, aku mencintai si fulan, maka cintailah ia." maka Jibril pun mencintainya, lalu ia Jibril menyeru penduduk langit, "Sesungguhnya Allah mencintai si Fulan, maka cintailah ia" Maka penduduk langit pun mencintaiNYA, sehingga ia pun dijadikan nya diterima (dicintai) oleh penduduk bumi" (HR Bukhari dan Muslim)



formula ini yang saya gunakan untuk menghapuskan syu'ur itu. Sesungguhnya janji Allah benar dan Allah tidak pernah menyalahi janji


cintai Allah. itu kuncinya..
insyaAllah Allah cinta pada kita juga..bahkan malaikat, penduduk langit dan bumi juga cintakan kita. kasihkan kita.
ingatlah Allah, Allah juga ingat pada kita seperti dalm firmannya dalam Surah Al-Baqarah ayat ke 152


nak mengharapka orang cintai kita, kasihi kita, rindui kita, cintailah Allah dahulu. nescaya penduduk bumi cintai kita patah lagi akhwat kita. yang penting bersihkan niat kita.






insYaAllah, daripada hadis ini saya cuba aplikasikan dalam hidup. suatu hari saya sgt merindui seorang akhwat. jadi apa yang saya buat, cuba untuk meletakkan cinta pada Allah dahulu dan terus berdoa untuk akhwat itu kerana sy rinduinya kerana Allah. Alhamdulillah, hari itu juga saya menerima mesej dari akhwat itu dahulu mengatakan dia juga rindukan sy kerana Allah. Terima Kasih Allah....


INNAWA'DALLAHIHAQ!!!




Thursday, February 09, 2012

...Kita Buat untuk APA?..



Bismillahirrahmanirrahim...


insyaAllah post kali ini saya nak ulas tentang 1 pertanyaan dari pembaca..


soalannya,


Macammana kita nak rasa ikhlas bila beribadah? Sebab kadang-2 tak dinafikan buat cuma sekadar tunaikan kewajipan shj.


ikhlas adalah satu feel yang x dpt didescribe secara konkrit. ikhlas adalah perasaan yang lahir dari hati yang penuh keyakinan dan pengharapan pada Allah S.W.T. lagi 1 siapa yang ikhlas, x terlahir atau tertulis di dahi. jadi, memang susah untuk kita tahu kita ni ikhlas ataupun tidak


Kenapa kena ikhlas?


kalau sebut pasal ikhlas, ia berkait rapat dengan niat. kita sedia maklum bahawa, tidak terangkat amal seseorang itu

kalau

1. tidak ikhlas..
2. tidak bertepatan dengan sunnah dan syarak...


Bagaimana??


jadi, apa pun amalan kita nak buat baik dari segi beribadah mahupun berdakwah, pertama-tamanya

clearkan niat..

tya diri sendiri
niat beribadah untuk siapa?
Allah?
nak menunjuk?


kalau diperhatikan Khalifah Umar Abdul Aziz,
takkan melangkah khalifah itu melainkan niat-niat yang baru.


makna kata, setiap langkahnya, dia meluruskan niat agar setiap apa yang dia buat disertakan Allah S.W.T.


memang benar, kadangkala niat kita tersasar, contoh tgh solat, terfikir benda lain, bermakna, kita dah x srtakan Allah, maka luruskkan balik niat ibdah kita..


jika niat kita ikhlas, insyaALLAH Allah terima.
tentang hasil , biarlah Allah yang tentukan


ada juga tanda, kalau niat kita benar, kita senang untuk berbuat
contoh nak bangun tahajud, kita mudah bangun untuk mengerjakannya
nak berdakwah atau pergi program yang jauh, hati tenang untuk ke sana
nak baca quran, mudah sekali menghabiskan target mukasurat
mudah dalam mengerjakan dalam segala hal walaupun sukar


yang penting, niat kita bagaimana..


tetapi AWAS!!!


andai kita bangun tahajud, kita mengungkit disebabkan mengantuk dalam kelas,
duit kita habis disebabkan pergi program
x sempat study disebabkan baca quran
x terasa manisnya beribadah


ini tanda niat kita belum lagi ikhlas pada Allah S.W.T


jadi, solusinya mudah, clearkan niat balik.


Effect tidak ikhlas...


hasilnya pasti iaitu Allah x pandang pun apa yang kita kerjakan..
mahukah kita lihat, amal kita rase dah kerjakan dgn banyak
at the end masa dinilai oleh Allah S.W.T, nothing disebabkan niat yang tidak benar..


Pengalaman diri


insyaAllah, sy nak kongsi 1 pengalaman di mana Allah nak mngajar sy tentang ikhlas,


suatu hari, saya perlu berkhidmat untuk satu tempat di area KL untuk memenuhi jam kredit kelas sy. hari pertama, hati sy cukup sayu kerana receptionist dan pekerja tempat tu kebanyakkannya buta atau low vision


sedih rasanya melihat mereka. dah la x dapt merasai nikmat Allah, bekerja pulak macam orang normal. perasaan nak berkhidmat dan membantu di tempat itu sangat tinggi..setinggi gunung kinabalu (penambah perisa..) (^_^)


tetapi segalanya bertukar. niat terus tersasar. daripada ikhlas membantu terus merungut disebabkan terlalu banya kerja yang diberikan seolah kita pekerja tetap tanpa gaji..sehinggakan kerja-kerja itu kena bawa balik rumah


dalam hati merungut disebabkan assgmnt yang berlambak dan keserabutan yang melanda sem lepas seperti yang sy post sebelum2 ni ditambah lagi kerja yang baru diterima..


jadi, nak x nak, kena jugalah buat keje2 tu walaupun masa terhad. 1 weekand tu, sy prepare mase buat benda tu dengan keep in data yang beratus2. dari 8 pagi sampai 11 malam, keje masih x siap. sy ketepikan lapar, selesema time tu untuk fokus siapkan keje. berenti untuk solat dan tilawah.


dah dekat 11.30 malam, dah memang exhausted..dah x leh nak teruskan. jadi sy cdang nak smbung esok. dah save dlm laptop. icon autosave pun keluar.


tapi keajaiban berlaku!


ape jadi??


sy try bukak file tu balik, mcm nak menjerit tgk file tu..nak terjun bangunn, nak meraung, meroyan semua ada.




semua data yang ditaip hilang kesemuanya..
pencarian selepas tu ternyata gagal..
segala penat lelah dari pagi hingga ke malam seolah-olah sia2 belaka...


dah x thu nak buat pape, pegi la nangis dalam bilik air tenangkan hati dan bertanya apela yang Allah nak tunjuk pada sy..


bila dah cool, sy duduk dan berfikir, sy temui jwpnnya. 'rupanya Allah nak ajar balik tentang niat'
Alhamdulillah, Allah menyedarkan saya ketika di dunia lagi!


sy mengaku niat ikhlas nak menolong totally zero


jadi, esoknya sy buat semula keje2 tu dengan niat yang baru. alhamdulillah, dalm masa setengah hari dah siap disebabkan pertolongan Allah. berbanding 1 hari yang sy amek sebelum tu. yang penting husnuzhon dengan Allah.


jadi ibrahnya, dapat lihat kan, niat yang tidak ikhlas, apa yang kita akan dapat adalah
NOTHING!


jadi pesan untuk diri saya dan pembaca sekalian, teruskan ikhlas walau ape pun keadaan sebab kita rasa kite dah berbuat dan beramal dgn bnyaknya kt dunia tapi at the end Allah x nilai dan redho dengan kerja kite kt dunia. jgn kite jd seperti apa yg difirmankan Allah dalam


Surah Al-Kahfi pada ayat 103 dan 104


Katakanlah (Muhammad),'apakah perlu kami beritahukan kepadamu tentang orang yang paling rugi perbuatannya?'

iaitu orang yang sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia sedangkan mereka mengira telah berbuat sebaik-baiknya.




Tuesday, January 17, 2012

...Wanita itu dan tudung labuh...



AMARAN: POST NI AGAK KASAR

wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana masih bercouple


wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana ikhtilat tidak terjaga


wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana masih tabarruj


wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana masih tengok lagi cerita korea


wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana masih lagi x pakai stokin


wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana pakai itu disebabkan title sekolah agama


wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana pakai itu pada zaman sekolah


wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana masih lagi buta sirah dan tidak faham islam


wanita itu......bertudung labuh
tetapi kasihan kerana asyik bermuka ketat







**********************


inilah dilema wanita muslimat sekarang..disebabkan perkara diatas bolehla diibaratkan,
kerana nila setitik habis susu sebelanga


kenapa sy specifickan golongan ini???...


disebabkan masyarakat sekarang jahiliyahnya sgt tinggi, jd mereka menganggap semua yang bertudung labuh tu alim..asal tudung labuh je alim..gile ke hapa nilai orang dari pakaian..
jadi golongan di atas pun masyarakat panggil alim juga sbb pakai tudung labuh walaupun buat perkara-perkara bodoh diatas...masyarakat sekarang kita tahu banyak yang jauh dari agama jd diorang belajar agama fast trap je dengan contohi orang kt sekeliling..diorang nampak yang pakai tudung labuh pun couple jadi diorang anggap couple tu boleh sebab orang 'alim' yang macam ustazah kt atas tu pun buat..


malula, orang yang insyaAllah bawa imej islam,
aurat nye still x terjaga..
mata dia liar dan ligat je tngok jantan
sembang ngan laki sembrono ja
make up mengalahkn artis yang free hair
muka kalu jumpe kt pasar chow kit (cth je) kelat mcm buah mangga hijau yang putik sgt2
couple, konon-konon couple islamik la..
pastu yang x tahan tengok cite korea or wahat ever movie la smpai melalaikan dia untuk solat dan pergi berdakwah..pastu kaku movie tambah plak hero semua movie semuanya hndsome2..mana ada director bodoh nak amek hero muka macam sampah!! rugi la dia..
dah ada movie mesti ada artis lelaki..pastu tengok muka laki tu..
mcm mana ni? hurm tipula kalau kita ckp kita x nmpk hero tu dalam mane2 movie...jadi, pandangan kita terjaga ke??
lagi satu perkara yang sgt-sgt annoying kalu pakai tudng labuh sebab sekolah agama ja..ataupun time seolah..
haisy, adik oi, pakai tdung labuh sebab rule ke? yang belajaq agama ni semata-mata nak jawab periksa pmr ngan spm je ka? pastu bila dah masuk 'u' amek course bukan agama pakai tdung pendek? sapa ajaq ni?? mana aplikasi dalam hidup kita ni (afwan ye, kalu sy marah @ geram jadi terautomatikly terkeluar loghat antarabangsa sy)


banyak lagi sy nak state tapi yang kt ats pun dah cukup merosakkan imej islam dan wanita muslimah lain...


secara konklusinya, orang bertudung labuh masyarakat letak high expectation dan diperhatikan lebih compare than orang pkai tudung bawal, tudung arini, hano tajimo, yuna la, yun nam hair cair la...byk lagi la...jadi tunjukkanlah akhlak kita selayaknya seprti orang yang bertudung labuh!! jagn disebbkn perkara diatas, berlaku fitnah dalam yng memperlekehkan islam.....


jd ingin juga sy pesan kt diri sy dan juga orang yg seperti di atas agar

-jgn jd nila yang merosakkan warna susu...
-jgn buat perkara-perkara bodoh di atas...







~mata sy hmpir tertutup..
kalu rajin, sy nak create plak, lelaki itu dan kewarakannya, tetapi kasihan................


4.30 am @PR



...Terlerai doh!!...



Alhamdulillah, tpat 1430, 16 January 2012, terlerailah sudah beban 1 sem di bahu!!


las paper agak annoying giler! tp Alhamdulillah papernyer obj+mcq..parah juga nak menanda 300 jawapan sehinggakan sy terpaksa take 15 min utk restkn kepala otak b4 start answering again!!


inilah sem yang paling semput dibuatnye..
inilah sem yang membuatkan sy byk berjegil 4, 5 pagi untuk siapkan report, assignment, presentation, grup work project..
inilah sem yang membuatkan sy test hampir setiap minggu..bygkn 18 minggu study, every week ada test..how crazy i'm!


dalam 4 minggu sebelum2 ni, hari selasa berturut2 ada exam..isnin malamnye hq!! truly, mmg menguji kesabaran dan keikhlasan..


hanya Allah la yg tahu betapa bebesarnya hati saya malam ni..lapangnya bila segala beban dah berakhir...(sebab tu excited giler nak update tambah minum kopi plak time hq tadi)..





sy ada juga compare jadual sy ngan bdak mdc, dental atau course yg ada kt kampus sy..haha course sy lah juara kesibukan..kalau budak dntal ngan mdc kata diorang busy giler smpai ajak kpd Allah pun x nak sebab busy, suka untuk sy ckp, korang penipu..sy nampak ada je yg sempat tonton wayang, baca novel, tgk cerita korea, hang out, dating, tidoq banyak...


dh x de pape untuk sy teruskan post ni.....tp yang pastinya skrg ni dlm mode yang sgt bahagia


p/s: sgt berharap agar 3 lagi sem ke depan, tidak dahsyat seperti ini lagi..














~fokus untuk agenda dakwah selepas ni..
Ya Rabb, 24 jam slps2 ini, aku jundiMu..sibukkanlah aku dengan akhirat kerana sudah hampir 20 minggu akhiratku terganggu dengan dunia..



There was an error in this gadget