Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Tuesday, January 26, 2010

...dia ASMA ABZA...


ni shbt sy, nama glmournya asma Abza tapi klu sembang2 ngan bdak2 pasum, org panggil asma pasum je..rumah di kelantan tapi x pndai kecek klate pong. maaf la asma oi, buat resume mu plak kt blog aku ni..birth dia 26.01.90..ari ni la kira bufdaynya...

senyummu mmbawa sinar, tawamu membawa kebahgiaan..hik3..jiwangnya ayat..
cm ayat romeo n juliet plak..x de ye..abaikan..main2 je..

teringat memori dlu..biar aku crta kat mu balek msa mla2 aku knal mu..
mgkn mu dok knal aku maso tu, tpi aku rsa aku knal mu dlu msa kt pasung (pasum)..
msa mula2 aku nengok mu, aku takut nk tgur..pas bape ari tu aku nengok mu dok kecek ngang ika ngang lin, so aku buak muka dok malu aku dok dpang mu 3 oghe..mulo dari tu aku ska kecek ngan mu..

hik3 pndai x aku tulih bhse klate?


dlm mu menglangkoh, mu jgn lupa kt aku deh..jgn lupo kt sahabatmu nih..


dlm semayye mu, doamu, jgan lupa doakn agar persahabate kito brkekale hingga ujung nafas...

buat mu Asma,
selamat hari lahir..

Allah selamatkn kamu,
Allah selamatkn kamu,
Allah selamat kn Asma Abza,
Allah selamatkan kamu..

maaf andai ada salah silap..best ada shbt mcm hg..maaf la kdg2 ckp, saya awak, aku hg, ikut ska je mlut ni ye..hehe..

dgn bertambahnya umurmu, moga bertambahlah amalmu untuk bertemu RabbulA'lamin..
dunia hya persinggahan..
syurga pulak mahal..
kejarlah janji2 Allah dgn sepenuh hatimu..
aku doakan diri kita, hati kita terus tsabat dalam iman..
jgn kau toleh lagi dunia2 jahiliyyah yg sudah meninggalkn kita..

jadila hamba yg sentiasa bermujahadah dalam fastabiqulkhairat ( berlumba2 dlm kebaikan )

~putri sakinah saad~

Monday, January 25, 2010

...indah rasa Rindu itu...


bahagia aku hari ini, fikiranku baru shja mengenangkn seseorg..
aku sgt2 rndu padanya..
tapi aku malu utk send 1 msg bahawa aku rindu padanya..
tapi dgn kuasa Allah, tiba2 aku dpt 1 msg darinya yg mengatakn dia rndu aku..
terima kasih ya Allah..

alhamdulillah, aku semakin faham apa itu erti rindu sebenarnya..
terus terang aku mengaku, dlu aku x paham erti rndu sebenarnya..
setelah aku paham apa itu ukhwahfillah, timbul pula 1 perasaan lain..
aku mula merasa rindu..
rinduMu, rindu sahabat2 yg berjuang2 untk agamaMU..

' hebat Ya Allah..maha suci engkau..
engkau telah satukn hati-2 kami di jlnmu..
agar kami sma2 merinduiMu, MencintaiMu, MengasihiMu Ya Allah..'

'Ya Allah, hatiku mudah merindui mereka..tpi jgn engkau biarkn aku rindu
mereka melebihi rinduku padamu..
aku ign jadi seorg shbt yg sering menrindui mereka keranaMu, Ya Allah..'

teringat kisah Bilal yg terlalu rindukn Rasulullah setelah kewafatan baginda sehingga tidak sanggup mengalunkan azan lagi kerana apabila smpai pada kalimat 'assyhadu ann..' beliau akan terus pengsan..pengsan kerana terlalu rindukan sahabatnya Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W

aku igin menjadi seorg sahabat, sahabat yg selalui merindui sahabat2ku..
aku harap mereka juga rasa rndu itu seperti apa yg aku rasa..

' ya Allah jgn engkau biarkn kami berlebihan dlm urusan kami..tegurlah kami dgn cara yg engkau kehendaki andai kami salah '

...PeRluKAh aKu MeNgiKuT MeReKa...


after finish lecture ocular anatomy at 12.30


' kinah, jom la pegi sungai wang ngan ktaorg.. '

' buat ape? '


' ala, mkn pizza hut n celebrated birthday _._._ '

'erm, x nk la..aku bru je mkn nasi goreng pagi tadi ' otakku ligat mncari alasan..

' ala x best la, sumua pegi, x kn ko x nk pegi? '

' xpe la, korg pegi la yek '

**********************
selepas itu aku berpisah dgn sumua coarsemateku, mereka melangkah menuju monorail, aku pula melangkah mengikut haluanku..

maafkan aku teman2..korang x rsa apa yg aku rsa..

wlaupun aku x kuat, tpi aku cba untuk boycott produk yahudi itu (pizza hut )

aku sedang belajar..belajar mencintai saudara2ku di SANA yg kini ditindas yahudi laknatullah.. aku tidak sggup menjamah makanan itu yg faedahnya disumbgkn kepada yahudi...
aku tahu, kita sama2 dpt bia,
tpi aku cuba..
cuba utk mnggunaknnya dgn sebaiknya..


aku x layak utk melarang kamu sumua ke situ..

aku x layak utk mengatakn itu boycott..

aku x dk hak..

aku hya dpt sarankn kpd korg sumua..

maaf, aku x dpt ikut korang..

krna aku x nk knangkn kembali zman2 aku dulu yg
hya tahu bersukaria..

ketahuilah,
aku senang dipengaruhi dgn ajakan2 korg..

aku susah utk menolaknya..


tapi maafkn aku,

aku x nak sedikitpun fikiranku lalai dri mengingat penciptaku..
aku tahu aku x ckup baik untuk itu,

tapi aku x ign berpaling ke belakang lagi..

aku x nk ditarbiyyah Allah untuk kali yg ketiga..

ckuplah Allah dh beri peluang tarbiyyah kepadaku
utk
berubah kali kedua setelah lgkhku tersasar dahulu..
aku cuba mengubah diriku, mengubah diri org lain,
agar kita sama2 terubah ke jalan yg Allah reda..


aku x nk jdik org yg goyah imannya,
seketika bertaubat,
selepas itu melakukan dosa

an setelah itu bertaubat semula
srta berterusn
melakukan dosa dn taubat bergilir-gilir..
aku x nk seperti itu..

'Ya Allah tsabatknlah hatiku dlam iman, teguhkn aku dlm jln dakwahmu ini..jgn biarkn aku berlebih-lebihan dalam urusanku..'

buat teman-temanku, aku doakn hati kamu semua terbuka oleh ALLAH agar kamu semua bisa rasa.. rasa seperti apa yg aku rsa..

Saturday, January 16, 2010

...why?kenapa?limaza?...

adakah anda pernah merasa anda tidak dapat memiliki apa yg anda mahukan???
ana rasa semua makhluk Allah di muka bumi ini especially ' MANUSIA ' merasainya..

ketahuilah,
dalam hidup ni, kadang2 Allah x beri apa yg kita nk utk menguji hamba-hambanya agar lebih bersyukur..

secara mata kasarnya, manusia x nmpak apa yg Allah cuba perlihatkan kepadanya..yg manusia tahu hanya merungut, membantah dan word yg lebih tepat adalah manusia x tahu bersyukur..

layakkah kita untuk membantah ketetapan Allah??

' mna ade aku x bersyukur!! ' / ' bukan mcm tu mksud aku tapi....'
inilah antara word yg selalu terkeluar drpd mulut manusia apabila ditegur kerana dia x bersyukur apa yg ada...

manusia kdg2 hipokrit..hatinya lain..tapi di hadapan org lain, dia sering ingin tampil dgn perwatakn yg baik2..

manusia seringkali mempersoalkan sesuatu yg kadang2 bkan menjadi kehendaknya..bkan sesuatu yg diingininya..

manusia x sedar, adakalanya ada perkataannya mengundang atau menunjukkan dirinya seolah-olah tidak bersyukur.

seringkali kedengaran rungutan manusia yg mempertikaikan apa yg diterimanya..

' mengapa benda ni jadik kt aku? '
' mengapa Allah letakkan aku di sini? '
' sepatutnya aku harus berada di sana '
' aku nak hidup aku seperti dulu '

tanpa disedari, mulut kita dh menuntut hak kita kepada Allah..wajarkah kita?

x rmai yg kdg2 diuji, hati dan jasad spritual dan rohaninya menyebut
' Ya, Allah andai apa yg engkau tetapkan padaku adalah sebagai tanda kasih sygMU padaku, aku reda..aku akan sabar menanti hikmah yg igin engkau tunjukan padaku'

ada juga manusia yg sering mengucapkan, 'aku reda' tapi hanya sekadar di hujung mulut..hatinya tidak seiring mulutnya berkata-kata..hatinya masih lagi tidak puas..harap kita tidak tergolong dlm org yg sebegini..

kita tidak patut menuntut hak kita pd Allah sebaliknya kita harus menunaikan hak kita pada Allah..kita adalah hamba..jadilah hamba yg sentiasa taat..tidak membantah..

apa tugas kita kepada hamba?? tepuk dada tya hati di mana iman anda? sudah settlekh kerja2 kita utk Allah seperti yg Allah nk didalam Al-Quran?

walaupun kita rsa ckup byk amal ibadat yg kita buat, tpi belum tentu pengakhiran hidup kita akan baik...ia terletak pada keikhlasan kita dalam beramal..

*****
p/s : bersyukurlah dengan apa yg kita ada..berfikirlah dengan akal yg sakinah mengapa Allah beri sesuatu itu kepada kita..pasti kita akan jumpa hikmahnya..ada terselitnya kemanisan di sebalik tiap perkara yg berlaku kerana Allah tidak pernah memungkiri janjinya...
jgn asyik berfikir mengapa? why? dan sebagainya utk menidakkan qadar Allah pada kita..
jadilah hamba yg sentiasa bersyukur..

'...sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akn menambah nikmat padamu...)-(14:7)

ayuh, kita sama2 mengkoreksi diri..
ana masih belajar, ign berubah dan ingin mengubah org lain agar diri kita sama2 terubah untuk menjadi yg lebih baik dalm meniti jalan2 yg diredai Allah S.W.T...

Monday, January 11, 2010

...apa itu pengorbanan sebenarnya???...

isnin 11/1/10

hari ni aku rsa diri aku sgt depress atau word yg sesuai murung kot..aku rsa lidahku terasa berat utk berckp, kotak suaraku mcm tersekat dgn sesuatu..aku seolah2 x bleh berkata2..
bercakap dgn temanku, ala kadar..aku lbih suka mendiamkan diri..x dak lgi bait2 jenaka yg slalu aku gna utk mengusik teman2ku..senyum pown, aku gagahi juga krn senyum adalah sedekah..
bertegur sapa dgn roomateku pown tidak..



Ya Allah, jgn engkau biarkn aku dalam keadan begini berterusan..

puas aku fkir, ape la pnyebabnya smpai aku jdi bgini, tpi lpas isyak tdi aku terfikir n i got the answer.

aku sbnrnya, tgh mencari..mencari makna di sbalik word pengorbanan..aku rsa, kita snang je mnyebut, word ni, semuanya teori..praktikalnya entah ke mana..

antara question yg mggangu benak fikiranku...

apa yg aku dh korbankn utk Islam sebenarnya?, utk agama aku, agama kita semua..dari segi masa, harta, gerak kerja dakwahku, dn lain2..???
aku rsa mcm nothing !!!

ahhh,
knape aku msih janggal dengan word pengorbanan ni???

Ya Allah, tnjukkan aku jalan untuk menegakkan syariatmutmu selagi aku masih bernyawa..

aku hilang kata2, mgkin aku akn smbung post ini dan mungkin tidak kerana aku harus mencari diriku disebalik erti pengorbanan ini..

Tuesday, January 05, 2010

...tq yak teman-teman...

mlm ni tbe2 terasa tgn gatal nk taip something..sebab happy..happy sbb ukhwahfillah..

seminggu lepas, umor ana pown dh meningkat ke angka 19..alhamdulillah Allah msih lgi memberi ana nafas utk hdup di alam ini..

birthday thun ni, mmg 99.99% dri thun2 sebelumnya..
sgan rsanya nk kongsi..

ni adalah first present yg ana dpt..bertambahlah lgi koleksi brooch ana..mcm tau2 je ana mmg peminat brooch..brooch ni sebenarnya dipinkan skali dgn something..sgan la pulak nk kongsi gmbar tu..sbnrnya ana x tahu siapa pemberinya..zu yg bgi pgi tu..dia ckp ni dri dia, mira n shakirah..pape pown syukran ye..

ni plak, pemberian dari Ika..dia bg mse ana g um..

yg ni plak, ana bru dpt lpas isyak tdi, dri asma...x sempat bkak lg..mcm bestttttttt..x sbar rsenye nk bce tapi!!!!

sbnarnya, dua tiga hari lepas, ana bru shopping buku di pustaka indon. ( rmai yg x thu di mana letaknya pustaka indon ni..tmpt ni dh jdi tmpat wajib pergi klu ana g masjid jamek) ana ni jenis yg rambang mata, klu boleh 1 kdai nk borong..tgan plak capai je bku yg berkenan..huh, parah jgak nk pilih..

lastly, dpt gak pilih 4,5 bku yg btol mgikut KEPERLUAN..alhamdulillah 1 dh abes bce spt yg ana post sebelumnye..

sebenarnya kt bilik ada 2, 3 buah bku blom dibaca fully..alamak..ditambah lgi bku ika ngan asma..

hrap2, sempat membacanya..
insyaAllah..akan cuba dihabiskan selagi ada msa terluang..

tapi!!! teringat pesan murabbi mggu lpas..(lebih kurang le mksud dia)..dia suruh cari ilmu lgi x kira melalui ape cara sekalipun..melalui ceramah ustaz2 ke atau sebagainya..jgn hanya ada ilmu yg surface..(basic)..dlami ilmu lg..

insyaAllah, akan ana buat apa yg disuruhnya..syukran to asma ngan ika kerana membuka jlan utk ana tambahkn lgi pemahaman ana tentang ilmu Allah melalui bku yg diberi..

******************

sbnrnya, ana segan plus terharu bila ada org wish bufday kt ana ritu..bkan ape ana zman skola x penah ada org yg wish utk ana..klu ada pown, 4,5 org je..mklumla bln cuti sekola..

tpi x kesah pown, sbb bkn ana yg perlu berbangga dgn bufday ana tpi ana nk buat bonda ana berbangga melahirkan ana sepanjang hidupnya..insyaAllah

seminggu lpas byak pulak org kirim sms wish kt ana terutama dr akhwat2 tercinta..
yg pling ana segan si mira plak, publish bufday ana kt blog dia..hanya Allah la yg tahu betapa segannaya ana..tpi x pe la..jazakillah

that why ana kta 99.99% berbeza dri thun sebelumnya...

byk lgi yg nk kongsi but, ana segan..

pape pown time kasih sahabat2 ana..
syukran krna memberi ana kesempatan utk merasai nikmatnya ukhwahfillah..


Monday, January 04, 2010

...Jaulah wa ziarah ila um...

alhamdulillah, cti hujung minggu ini jga ana diberi kesempatan oleh Allah S.W.T untuk pergi berjaulah dan ziarah sahabat ana yg lama x jmpe sekaligus mengembalikan nostalgia ketika menuntut di pasum dahulu..dlm x sedar, dh 8 bulan ana tggalkn tmpat itu..terasa baru semalam ana mengucapkan hi hi bye bye kt ctu..hik3..walaupun rmai sahabat ana yg x de, tpi x pela, mungkin Allah akan mengatur pertemuan yg lebih baik utk kita pada kemudian hari, insyaAllah..

byk memori yg ana tertinggal kt ctu..secara kseluruhan, di tmpt inilah ana mengenal erti HIDUP..

ana smpai di sana pada hari sabtu 2/1/2010 pd pkul 6.15 ptg..
bermalam d kolej kk12 dalam bilik k has..

gmbar kenangan k has n k pin..diaorg ni mmg rapat sejak sekolah lg..dh la 1 skola..satu kampong, pastu beljar skrg pown skali..bilik pula bertentangan..huh, smpai ana ckp diaorg kembar x seiras..
kt mne k has, dicitulah k pin..klu dgor diaorg ckp, huh, kdang2 x paham..pekat btol la kelantan diaorg..

dlm perancangan ana, igt nk balik dlm pkul 7 lbih keesokkannya..tapi , kita hanya merancang Allah yg menentukn..esokknya hujan..so, pelan kedua pula diatur..

ni mse nk g kolej 10..wktunya dlm 7 lbihh pg kot..nk antar ika balik kolej..(kesian dia sbb dtg sorg utk jmpe ana malam sebelumnya..dia pun berkampong kt kk12 jgak)..jauh btol dari kk12 to kk10..berbukit-bukit..ana ckp dkat ika, 'klu tahu jauhnya cmni, x kn nyer sy ikut rombongan utk anto die'

b4 smpai ke kk10, sempat lihat kem palapes um..almaklumlah, mse pasum dlu x smpt nk jelajah seluruh um..

cm klakar la jgak sbb bru thu ade tmpat cmni...

antara2 checkpoint utk latihan palapes

pmandangan x brapa clear sbb tgh hujan mse ktaorg on the way g kk1o..

b4 smpai kk10, kira2 hmpir 30 tapak untuk smpai ke kk10, tbe2 bas shuttle berenti tepi kitaorg..ana yg x de kna mngena pown naik la jgak bas tu..mtrk kad pown x dak..seludup je naik..tpi nk wt cmne kn, dh org ajak..alhamdulilah, dpt la tgk hmpir seluruh um..

kira2 pkul 3.3o ptg, bru bertolak balik ke ukmkl..

terima kasih k pin, k has, k wana n ika sbb sudi smbut kdatangan sy..
ana doakan ukhwah kita berkekalan hgga ke akhir nafas, insyaAllah..

...CINTA DI RUMAH HASAN AL-BANNA...

alhamdulillah, cti lepas ana sempat mengkhatam buku yg bru dibeli 2/1 kemarin..sgt menarik perwatakan As-syahid Imam Hasan Al-Banna.. perwatakannya dihuraikan oleh anak-anaknya sendiri seperti :

-Ahmad Saiful Islam Al-banna
-Dr Tsana Al-Banna
-dll

hebat perilaku Hasan Al-Banna dalam mendidik anak-anaknya sehingga keenam-enam anaknya kesemuanya berjaya dlm kehidupan mereka baik dari segi agama mahupun pendidikan duniawi

Hasan Al-Banna adalah:
-seorang murabbi yg sgt sistematik dlm gerak kerja dakwahnya
-ketua keluarga yg sgt teliti dlm perkembangan anak-anaknya
-suami yg sgt cintakn isterinya
-bapa yg sgt prihatin dgn perilaku setiap anak-anaknya
-dll

bila baca bku ni, sgt tersentuh dgn pendekatan Hasan Al-Banna. tugas harian beliau dalam aktiviti dakwahnya sgt sibuk, tapi beliau akan pastikan beliau sempat menunaikan kewajipan terhadap keluarganya seperti makan bersama setiap hari, membuat perancangan aktiviti untuk anak-anaknya semasa musim cuti dan sebagainya..

klu ana sendiri, x rsa mmpu lakukan seperi Imam Hasan Al-Banna..

"Ya Allah, pimpinlah aku dalam meniti hari-hari yg mendatang"

rsanya setakad ini yg ana dpt kongsikan secara ringkas tentang bku ini kerana x dpt gmbarkan dgn perkataan betapa mendalamnya keperibadian Imam Hasan Al-Banna itu sendiri..
pembaca akan faham man huwa Hasan Al-Banna apabila membaca bku ini..insyaAllah..



There was an error in this gadget