Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Sunday, September 06, 2009

MERIT, MERIT, MERIT! bacalah temanku..

bila cakap psal merit, memang bdak2 'u' sumua tahu kn! perkataan yg kadang2 membuatkan studen berebut2 utk dpt benda ni! meritt ni gak buat studen u nak kumpul spaya dapat duduk kolej...

Ana nak kongsi lagi cerita..
bulan pose ni byk la kolej ana anjur program..macam2 utk ihya ramadhan yg nk dsambut..
byk la ceramah2 yg dianjurkan..bila tgk pesrta mmg rmai, tpi antara ramai2 tu berapa agaknya yg memang ikhlas utk dengar pengisian??? atupun sekadar nak tulis nama atas kertas spaya dpt merit??
temanku..tyalah dirimu sendiri!
ana harap teman2 ana yg menjadi organisasi program ni dpt meluruskan niat masing2 agar kerja amal kta utk org laen mendpt keredaan Allah..

ana agak terkilan, pd satu mlm ana ajak teman2 ana utk join prog muhasabah dn qiamulail, byk kaci alasan drpd menerima jmputan..ana tahu prog ni x dak merit sebab ana ngan sahabat2 ana yg anjur bkan kolej. memang kami x sediakan merit, memang kami x dpt nk janjikan ape2 untuk antunna..salahkah kmi ajak antunna untuk kejar merit akhirat yakni pahala yg bkan hya angan2 setiap insan..klu antunna x pecaya bke le surah an-nisa ayat 123 (4:123). klu x de tfsir, bleh bli kt ana..satu rm35..ha, kn dh masuk jual bli..berbalik kepada topik kta td, sbnrnye nak mntk masuk syurga Allah bkan snang shbtku, bkan mcm nak mntk masuk kolej..mcm2 kta kna lalui..bak kta ustaz ana, jalan nak g syurga dipagari dgn bermcm2 halangan dan duri yg berliku2..jln nak g neraka plak x de lgsung pagar yg menghalang.

bile kte selak sirah Rasulullah S.A.W, para sahabat cntohnya 10 shbt yg di jamin msuk syurga, syurga yg mreka dpt bkan hya studi smpai dpt 4.00 tpi mereka memikul tggungjawab yg sangat besar dalam menegakkan syiar Islam. Kita???
apa yg kita dh buat..nothing!!! kta blum lg djamin syurga Allah, tpi kta trmsuklah ana msih lg susah untuk menegakkan agama Allah, kta masih lg susah melakukan amar makruf dan nahi mungkar. oleh itu, ana mengajak shbt2 berpadu tenaga utk mengislah diri sendiri dan diri masyarakat kita yg sudah agak keterlaluan..

ble kta tgk skrg dh ramai yg x ikut syariat islam dgn btul..dh rmai yg dh rosak akhlak..sebabnye? mereka ni dh jauh dri panduan islam yg Allah dh tetapkan..sbnarnye zaman harus berubah mengikut Islam, bkan Islam berubah mengikut zaman..sebab itulah kta tgk rmai yg jauh dri Allah..

ana harap dsamping kta mnjadi studen, kta jga perlu menjadi daie..dengan dakwh lah kta secara tidak lgsung dpt melayakkan kta meraeh syurga Allah, itu pun bergantung kpd niat kta sendiri...dgn jln dakwh ini sekurangnye kte dpt tukar dengan syurga yg di janjikan Allah..cube kte bkak surah at-Taubah ayat 111( 9:111)..dlm ayt tu ALLAH ada sebut bahawa Allah akan bli dri org mukmin harta mereka dgn memberi syurga..dgn jln dkwh lah sebagai harta kta utk kta tukar ngan syurga ALLAH..syurga Allah x bleh dibayar ngan wang ringgit..untuk meraehnya, bkan sekadar duit berjute2 tpi prlu ada pengorbanan yg sgt besar seluas alam untuk ALLAH.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

p/s: dakwh no 1, study bkan n0.2,3 atau seterusnye..kta prlu seimbangkannya..

No comments:

There was an error in this gadget