Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Thursday, October 14, 2010

...Tersenyumlah anda...


Pernah x anda senyum pada seseorang, tapi apa yang anda dapat bukanlah senyuman kembali malah satu mimik muka yang masam mencuka...

Kalau anda di situasi ini, bersabarlah, jgn dicerca org itu, jgn pula mengutuk diri org itu di dalam hati..

Rasionallah..bukan semua manusia cirinya happy go lucky..yang akan tersenyum sentiasa x kira masa..

Dan..

Bagaimana pula kalau anda pula mnjdi org itu, yang masam berkerut walaupun orang disekeliling menyedekahkan senyuman untuk anda??



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


My Point

Jadi apa yang ana nk tekankn pd entry ini, tersenyumlah anda walaupun anda memang seorang yang SERIUS..

senyum merupakan salah satu unsur terpenting dalam bahAsa tubuh yang dimiliki setiap org. Dengan senyuman, anda dapat membuatkan orang jatuh cinta pada anda dalam 1 detik. Sesuai digunakan untuk mengenali mad’u baru. Senyum ibarat sebuah jalan yang terbuka lebar menuju hati manusia..ia kunci emas setiap gudang.

Dengannya, seseorg dapat membuka semua jiwa yang sulit ditundukkan. Ia seperti cermin. Ia mampu Memantulkan dan melembutkan hati manusia. Ia adalah SIHIR halal yang bisa menawan hati manusia dan menyihir jiwa mereka.

Wajah yang sentiasa tersenyum membuatkan orang sentiasa merasakan kedekatan hati dengan kita atau erti kata lain, mmbuatkan org lain mudah untuk bergaul dgn kita.

Skrg ana nak Tanya anda 1 soalan, anda lebih suka ibu bapa anda tersenyum pada anda atau masam mencuka apabila berbicara?

Kalau anda kata ya, anda stuju dengan ana.. manusia secara zahirnya, tertarik pada seseorg yg pemurah dgn senyuman dgn penuh keikhlasan berbanding org yg berwajah suram lagi menyeramkan


Kenali Cara senyum

Senyum sederhana- ditandai dgn bibir tertutup

Senyum dusta- ditandai dengan bibir terbuka. Tanpa ada keseimbangan urat saraf pada bahagian wajah lainnya

Senyum putus asa- bibir hanya setengah tersenyum


Senyum je, dapat balasan, InsyaAllah

Rasulullah S.A.W bersabda :

‘senyummu pada saudaramu adalah sedekah’

Daripada sabda rasulullah ini kita dapat lihat, setiap senyum kejujuran akan beroleh pahala sedekah..klu dipikirkan, ramai org mengangap snyuman itu tidak penting walhal dengan senyuman la kita sgt2 mudah mendapat pahala..tidak perlu membuat perkara yang memenatkan..

Cuba bayangkan,

Senyum (A) × Jumlah orang yang ditemui (B) × Hari seumur hidup (C) = ABC


ABC ini adalah pahalah yang anda dapat..Subhanallah..jadi, senyum tidak boleh diremehkan oleh setiap orang yang berakal.

Dalam sebuah Hadis, Rasulullah S.A.W bersabda :

‘ Janganlah kalian meremehkan suatu perbuatan baik yang kecil, meskipun hanya sekadar bertemu dengan saudaramu dengan wajah yang berseri ‘ (HR Muslim)

Tapi berhati2 lah ketika senyum..JANGAN lah terlalu pemurah menghadiahkan senyuman pada lelaki atau perempuan berlaina jantina dengan anda sehingga dia jatuh cinta pada anda..ana harap anda paham had limitnya..

Dan JANGAN juga memberi senyuman yang tidak tulus, tidak ikhlas dan penuh dengan kejanggalan yang terpendam di dalam hati.


Kenapa kena senyum?

Ketahuilah, shbtku, memberi senyuman merupakan 1 contoh sikap yang ada pada Rasulullah..Rasulullah merupakan sosok tubuh yang banyak tersenyum pada stiap org..

Abdullah ibnu Harits Ibnu Hazm berkata ‘ Saya tidak melihat seoarng pun yang paling banyak tersenyum daripada rasulullah S.A.W

Dari Jarir bin Abdullah ia berkata ‘tidaklah Rasulullah tertutup dari pandanganku semenjak aku masuk Islam, tidak pula aku melihat beliau kecuali aku melihat beliau tersenyum (HR Tirmidzi disahihkan oleh Al-Bani)

Jika anda ingin dicintai manusia, x perlu beri hadiah tapi berikan dan hadapilah wajahmu dengan senyuman.

Rasulullah S.A.W bersabda:

Sungguh, kalian tidak perlu menarik hati maanusia dengan harta kalian. Namun hendaklah kalian membuat wajah kalian tersenyum dan berakhlak baik.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Penutup

Melalui kajian para ilmuan, ketika seseorang itu senyum, maka ada 13 urat saraf yang ikut bergerak. Tetapi apabila seseorang itu muram, 47 urat saraf ikut tegang. Jadi kenapa kita nak membuat urat2 saraf kita tengang dengan berwajah muram?

Ketahuilah sahabat, jika senyum bisa menciptakan keuntungan, maka berwajah muram menciptakan kerugian. Anda senyum anda meraih pahala, anda muram, anda meletakkan gap antara diri anda dan orang lain. Jadi, jika org jauhkan diri pd anda, usah tunding jari pada orang lain sedangkan ia salah anda sebenarnya.


No comments:

There was an error in this gadget