Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Thursday, December 30, 2010

...AnDaKaH oRaNg yG MaHaL?...



dah hampir beberapa bulan lagu ini akan berkumandang di mp3 Habib sy..kalau x dengar sehari mesti mcm pelik je hidup hari tu. banyak yang dapat kita ambil benefit dari lagu ini bagi sesiapa yang berfkir..mari kita selami beberapa bait dr lirik lagu sunnah berjuang nyanyian almarhum Us Asri..
(habib=my hndset)


"berjuang memang pahit
kerana syurga itu manis

bukan sedikit mahar yang perlu dibayar

bukan sedikit pedih yang ditagih"



My word:



ye memang syurga Allah manis..syurga yang Allah tawarkan kepada kita sgt x ternilai, x terhitung dan sgt besar nikmatnya.
usahkan hendak masuk, tapi untuk menempuh laluan ke pintu masuk ke syurga bukan semudah touch n go. before kita 'go', banyak benda yang akan di'touchkan' cntohnya amalan kita.
Jgn ingat solat, puasa, studi kita, dan amal ibadat kita cukup untuk menempah tiket ke syurga.



Kalau disingkapkan kembali sirah Rasulullah, bagaimana pahit getirnya pengorbanan baginda dalam menegakkan syiar Islam sehinggakan banyak tohmahan yg diterima baginda oleh puak pelampau quraish, dibaling dengan batu sebagai upacara menyambut baginda ketika baginda mula sampai di Taif, mengalami kecederaan ketika Perang Uhud, berhadapan dengan pelbagai ancaman bunuh oleh musuhnya, dan banyak lagi rintangan yang dilalui baginda. masyaallah, sangat kerdil kita berbanding dengan baginda.



baginda telah dijanjikan Allah syurga,
namun, tawaduknya baginda hanya Allah yang tahu
bersyukurnya baginda, sehingga kita sendiri x sesanggup, seteguh dan sekuat Rasulullah..
wujudkah lagi hamba yang ibadatnya hingga bengkak2 kaki?



sekali lagi, baginda telah dijanjikan syurga,wahai sahabatku,
kenapa baginda masih lagi memikul beban dakwah?
masih lagi berperang demi menegakkan kalimah Allah dimuka bumi ini hingga penghujung nyawanya,
masih lagi menjalankan amanah Allah sebagai seorang hamba?
masih lagi melakukan amal ibadat



kerana 1 ungkapan shabatku,
yakni mengecapi keredaan Allah.
again, kerana mencari keredaan Allah..



kita ini, jangankan syurga firdaus, syurga yang ratingnya paling bawah sekali, belum tentu kita dpat jijak, namun, sudah berbangga dengan kehidupan yang ada sekarang..



untuk dpt gelaran penghuni syurga bukan mudah sahabat..jadilah orang yang mahal yakni org yang bersedia berkorban harta, jiwa, pangkat serta menjadi seorang muslim super baik dari segi amal ibadat, akhlak mahupun hal-ehwal dakwah untuk syurga Allah..



Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Qur'an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar. (9:111)



dlm ayat di atas, jelas..

Allah membeli segala amalan kita dan gantikannya dengan syurga..jadi bergembiralah dengan jual beli yang kita lakukan..


Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan. (2:245)


now, refleks kembali diri kita, apa yang kita ada sebenarnya untuk ditukarkan dengan Allah S.W.T??



segunung ilmu komik kartun?

amal ibadat yang banyak tapi pincang?

movie2 yang melalaikan?


adakah Allah pandang amal kita ini?



the answer is on ur heart!!


ok, we move to the next lyrics,


"berjuang ertinya terkorban
rela terhina kerna kebenaranItalicantara 2 pasti terjadi
tunggulah syahid atau menang"

My words:


berjuang memang perlu banyak berkorban. seperti yang saya tulis di atas, berjuang memerlukan pengorbanan baik dari segi harta, nyawa dan sebagainya..



kalau kita di hina ketika berjuang itu lumrah..dalam kesemputan masalah ummat kita sekarang, org berdakwah menjadi umpatan orang..orang yang bertudung litup dan berserban dipandang jelek..
yang berpakaian terdedah sana sini menjadi sanjungan..'ikut trend dan perkembangan fesyen alkononnya'..


jadi secara konklusinya, suka untuk saya mengajak diri saya dan juga sahabat sekalian untuk menjadi antara org2 yang mahal, agar kita punya 'harta' untuk ditukarkan dengan Allah S.W.T bagi merebut syurganya yang tertinggi yakni syurga Firdaus. moga-moga kita menjadi orang-orang yang terpilih di klangan yang terpilih untuh meraih syurgNYA




***********

tadi 30/12/2010. Alhamdulillah, berlangsung sudah halaqah widak saya..igtkan sy ngan ukhti A yg akan suprisekn mutarabbi2 kami..rupanya saya disuprisekan dengan diorang dan ukhti A, yang telah membeloti saya pada hujung halaqah..

suprisenya adalah..

taraa...


dihadiahkan sebiji kek coklat berkrim oleh mereka2 itu walaupun sanah helwa yang ke-ehem2 saya dah 2 hari berlalu

huh..sedap2..

huh..tengok!! berlapis2..dah macam Secret recipe tapi ini punya kek bukan buatan kedai tapi hasil buatan ukhti W..memang power la dia..huh sapa nak tempah bleh direct kepada saya..


nugget dengan fan fries pun ada..yang ni plak digoreng oleh ukht T..


Alhamdulillah..2 kali ana diraikan..b4 and after the due..
dulu mkn pizza...tadi makan kek...



Jazakumullahu khairan kathira my beloved akhwat yang meraikan...


Subhanallah, segala puji bagimu kerana mengurniakan mereka-mereka ini ya Allah
moga kami terus tsabat di atas jalanMU ya Allah..

aku sayang mereka, aku cinta kepada kerna Mu ya Allah..moga ukhwah kami kekal hingga ke syurgaMu, ya Allah..



...31/12/2010, 4.45a.m @ PR...


p/s: buat mutarabbiah2 ku dan ukht A, moga terus tsabat menempuh Jalan ini..jgn mencipta alasan untuk menjauh tetapi ciptalah alasan untuk terus kekal utuh di jalan ini...

sekian dulu untuk pagi ini yang sunyi ini....



3 comments:

ezan sahizzah said...

wah, sanah helwah ye ukhti..afwan,lmbt wish...semoga hidup sentiasa diberkati Allah.

.:: نورحبيب ::. said...

jazakillah..anti pun sama, moga sentiasa diberkati olehNYA..

Anonymous said...

name laptop ana aisyah..

There was an error in this gadget