Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Sunday, February 28, 2010

...1 Inqilab ke arah pengISLAHan diri...

Alhamdulillah berkesempatan lagi pada pagi ni utk mencoretkn sesuatu!!

ketika dalam perjalan menuju ke KL lebih kurang 2 bulan yg lepas, utk mengelakkan mengantuk, maka bediskusilah ana dgn beberapa org akhwt..tiba2 ana dilontarkan satu cadangan ketika berbincang 1 permasalahan,

' kinah, akak rasa kamu kna stabilkan diri kamu dulu'..

smpai kL dok la termenung dlm bilik sorg2 smbil berfikir, nape la akak tu ckp cmtu..pikir pye pkir,

ting!!

mmg patut pown,

' bkn aku perlu stabilkn diri je tapi aku perlu islahkn diri ke arah yg lebih baik, melakukan 1 inqilab atau 1 perubahan mengikut sibghatullah ( celupan Allah/agama Allah ). jgn berasa selesa dengan kehidupan hari ini dan semalam '

alhamdulillah, teguran akak tu la yg menjadi pacemaker utk ana berusaha melakukan 1 inqilab ke atas diri ana.. belajar utk menjadi hamba yg sedar dgn hakikat hidup.

..'bersedia berubah, diubah, mengubah, dan terubah mengikut sibghatullah..' insyaAllah, selagi oksigen masih dapat ana sedut, inilah azam ana..inilah prinsip ana..inilah harapan ana, dan inilah usaha ana sbg indikator dlm mebuka langkahan menuju mardatillah..doakn ana trus tsabat dlam jln dakwh ni..


' bersedia berubah mmg agak sukar..insyaAllah akan kugagahi diri juga utk berubah..aku tahu aku bkn org yg dididik dlm bi'ah islamiyyah sblm ini tapi itu bkn alasan aku utk berada dlm keadaan begitu selamanya..aku x tahu bila ajal aku, mgkin esok, lusa atau hari seterusnnya..bila berfikir ttg mati, apala yg aku nk jwb dgn Allah nanti ttg apa yg aku dh buat utk islam ni..'

' aku bersedia diubah'..buat shbt2ku, tguran, nasihat, ukhwah, kata2 smgt dari antunna amat ana perlukan..andai ana silap, tegurlah, bimbinglah ana..


' aku ingin mengubah org lain, bkn mengubah sosok fizikal mereka tetapi mengubah pemikiran mereka agar aku dan mereka sama2 terubah menjadi org yg dikehendaki oleh Allah, menjadi org2 megikut celupanNYA, mengikut agamaNYA dari segi

perkataan,

Katakanlah: "Siapakah yang lebih kuat persaksiannya?" Katakanlah: "Allah. Dia menjadi saksi antara aku dan kamu. Dan Al Qur'an ini diwahyukan kepadaku supaya dengannya aku memberi peringatan kepadamu dan kepada orang-orang yang sampai Al Qur'an (kepadanya). Apakah sesungguhnya kamu mengakui bahwa ada tuhan-tuhan yang lain di samping Allah?" Katakanlah: "Aku tidak mengakui". Katakanlah: "Sesungguhnya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan (dengan Allah)". (6:19)

pemikiran,

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,
(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. ( 3:190-191 )

perasaan,


perlakuan,


utk membentuk satu sahsiah islamiyyah / keperibadian islam yang akhirnya membawa kepada pernilaian terhadap kita sama ada kita ini bernilai di sisi Allah ataupun tdak.


ayuh, shbt2 semua, marilah kita bersedia berubah, diubah, mengubah dan terubah mengikut sibghatullah...


Wallahualam.


p/s : berpesan pada diri ana dan jga diri shbt2 sekalian,

1. jgn kita hanya ingin mengubah org lain ke arah yg lebih baik tetapi kita masih belum melakukan perubahan terhadap diri kita..buangkanlah sikap


~marah tidak bertempat

~angkuh, bongkak

~degil sehinga tidak boleh mnerima pndapt org lain

~tahu kebenaran tapi tidak berbuat

~dan sikap jahiliyyah lain


2. jgn kita berasa selesa dgn kehidupan kita sekarang walaupun ada segelintir kita yg sememangnya dalam nikmat tarbiyyah kerana jauh lagi perjalan kita sebagai hamba. jadikan hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari ini.


3. jgnlah kita menjadi org yg menyeru tanpa berbuat..bahaya sahabt2ku!

Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?
Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan. (61:2-3)

4. bersama2 kita berubah kerana esok belum lagi menjanjikan kehidupan utk kita..


lihatlah diri dlm cermin dn tanyalah pada diri sahabat2 sekalian,

A. adakah hari ini aku lebih baik dari sebelumnya?
atau
B. adakah hari ini aku lebih teruk dari sebelumnya?

jika B jawapannya, bersegeralah bertaubat pada Allah kerana

Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang tobat dan menyukai orang-orang yang menyucikan diri. (2:222)



sebelum ana mengakhiri post ini ana nk kongsi 1 msg yg dikirimkan oleh shbt ana,

"dalam pencarian menuju Allah, terlalu bnyak ujian yg menimpa diri..bkn mudah ingin reda dgn segala ujian kerana kita adalah manusia yang lemah lagi hina..semakin kita mahu mendekati Allah, semakin bnyk ujian yg diberi kerana dengan ujianlah kita dapat mendekatkan dgn Allah..biarpun igin mencapai tahap reda itu sukar, mujahadah diri amat diperlukan..langkah pertama bermujahadah adalah BERSEDIA UTK BERUBAH

sabda Rasulullah S.A.W :
'maka celakalah org yg hari ini sperti semalam dan celakalah org yg hari ini lebih teruk dari semalam'

aku ingin berubah, ingin menjadi insan yg mencintai Allah bukan kerana syurga mahupun neraka kerana aku hmbaNYA yg Allah jdikan semata2 utk beribadah padanya"

ana seorg insan yg lemah lg hina, andai ada kesalahan dalm post ana kali ini, tegurlah..

mintak maap byk2 la ye, bahasa tunggang langgang..

No comments: