Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Thursday, April 29, 2010

...Hmmmmmm...


klu tgk tjuk entry kali ni mcm bunyi org yg x berpuas hati kan???

memang la, ada something yg ana nk kongsi dan x berpuas hati..entahlah sma ada entry kali ni berbentuk soalan, bertanyakan pendapat ataupun sekadar perkongsian problematika ummah zaman millenia skrg...pembaca bleh nilai sndiri...

situasi : Dalam public transport cthnye :- LRT, Train or etc




kelmarin, baru balik dr satu tmpt dgn menaiki slah satu public transport yg ade kt Malaysia... tetibe trgt ayat 30 dan 31 dlm surah annur:

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (24:30-31)

Ya, Allah, igin skali aku mengikut syariatMu..tapi bagaimana org di sekelilingku...


sesaknya dlm kenderaan tu dgn rmainya manusia ditambah lg dgn sesaknya dada melihat pelbagai ragam masyarakat hari ini..


bila dapat dpt duduk, igtkan lega tpi??


bila dipndng ke atas, pasangan couple tgh berpegangan tnpa segan silu...bergelak tawa dgn hilai tawa yg sgt manja dn mengada-ngada..


ok, baik...kita tndukkan pndgn skit..duduk tnpa tgk atas...


still lg x dpt jg pndgn...
dgn pkaian yg ketat dipinggang, dipakai oleh manusia x kira laki dn perempuan...

tetibe teringat us ckp, " mereka pakai pkaian bukan tutup aurat tapi just tutup kulit"
begitulah keaadanya..

ok, trfikir 1 cara lgi...
tgk lntai..jgn tgk atas jgn tgk tgh...

still x dpt jge pndangan..


sbb ape??
sbb fashion skirt atas lutut dh mcm jdi keharusan bg 'segelintir masyarakat'..

bila dipndng ke lntai igtkn leh jge pndng kita, rpenya tdak..


astaghfirullahaladzim....terpikir dlm hati, ape aku nk buat ni???


hahhhhhhhhhhh...aku nak kuar cpat dr kotak smpit yg bergerak2 ni dn penuh sejuta masalah ni....

********
**
bagaimanakah solusinya???

trigt sorg ikhwah ketika dlm pengisiannya ' ana lebih suka naik kenderaan sendiri drpd berhimpit-himpitan dgn masyarakat terutama wanita dalam kenderaan awam'


solusi yg baik, naik knderaan sndiri klu nk p mana2..tapi??

x dk duit nk beli motor atau kete..hmmmm

x mampu nak beli ni....

ni pun,..lagila x mampu

***********
'x yh kuarla g mne2, dok je kolej...g bli brg kt UO, CHOWIT pun ckup....'

hmmm...ok gak, tpi bleh bli barang makann je la kt UO tu...cmne nk bli tdung, bku??? msti kna g msjd jamek, nek kotak bergerak tu lgi....

************
'tidur la dlm kotak bergerak tu..atau pejam mata'

ok gak, tapi klu satu stesen dkt bleh la pjam2 mata...klu jauh2 mcm mana?? kang terlepas stesen yg kta nk trun sbb ttdo...

************
ana bwak permasalah ni dlm diskusi ilmiah kt surau...
ape jwpnnya???


ana rse jwpn yg kitaorg sepakat still releven lagi...

BACA ALQURAN ATAU BACE2 BKU ILMIAH CTH AZAB KUBUR ATAU GOLONGN AHLI NERAKA KT DLM KOTAK BERGERAK TU...HUHH, CONFIRM X DK ORG YG BERBUAT MAKSIAT DKT DPAN MATA KITA...


idea yg brnas lg dn mcm berkesan...insyaAllah bkal diaplikasi...


p/s: nikmt mata yg Allah kurniakan utk kita, gnalah dgn sebaiknya..once bila Allah tarik nikmat ni, mnyesallla seumur hidup...
walaupun, mata kita ni x la besar saiznya, x smpai 1% dr saiz bdan kita, tpi, klu ilang nikmat melihat, dunia terang kelihatn gelap...chaya indah mengundang gerhana..


mcm ana yg skrg ni myopic ( term utk org rabun jauh ) atau sesiapa yg mengalami masalah ni, akan terus myopic sbb bila kita rabun, tendency utk bertmbh rabun akan meningkat dgn bertambahnya umur kita melainkn dgn kuasa Allah untuk memulihkannya...
klu ana, makin umur ana meningkat, penglihtn makin kurang jelas...
bertambahla power spectacle ana..


gambar hiasan

ana terfikir la, adakah ini ada kifarah yg Allah berikan kpd ana spya lebih menghargai nikmatNya...klu inilah satu kifarah disebabkan dosa ana dn membuatkan ana lebih bersyukur dn dekat padaNYA, ana redho..

lastly, marilah kita mensyukuri nikmat mata....anugerahnya sgt x ternilai...x trbyr pun dgn duit di seluruh dunia klu nk dibandingkn dgn nikmat yg Allah kurniakan...

6 comments:

duta_i said...

nikmat..ketika ditarik baru akan di hargai..

sahel al-fateh said...

salam ziarah..hoho,info tambahan, skang ni KTMB da wujudkan gerabak khas utk wanita, semoge bleh selesaikan masalah saudari..
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Gerabakkhasuntukwanita/Article

.::PENCINTA SAKINAH::. said...

to duta_i: btol dn sgt2 x dnafikan

.::PENCINTA SAKINAH::. said...

to sahel al-fateh: terima kasih atas perkongsian..

디야나 said...

antara semua LRT...
paling bes adalah ktm..knape?
ktm ade surau
ktm ade grabak khas utk jantina
ktm jugak la yang dapat menguji kesabaran..
n_n

.::PENCINTA SAKINAH::. said...

to diyana : hmmmm....no comment

There was an error in this gadget