Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Tuesday, April 06, 2010

...ke mana hilangnya???...

Ada 1 story yg ana nk share..


Pada petang jumaat lepas (2/4) ana berkempatan utk
pergi ke rumah kakak..msa kaki jejak bus stop je, tetibe hujan renyai2 disusuli hujan lebat bpe minit kmudian..ape yg ana nk kongsikan ni x la seberapa tpi ckup membuat kita faham ttg bagaimana ummah kita skrg dan menjadi satu iktibar yg x patut dilakukan oleh kita..

Situasinya:

1 kereta MPV yg agak ‘mewah’ dan 1 bas catar telah diparkir ( drebar bagi kedua2 kenderaan itu ada dalam kenderaan masing2) di tepi jln TELAH MENGAMBIL LALUAN BAS AWAM DAN TEKSI UTK MENGAMBIL PENUMPANG DI BAS STOP..

Ni kira lukisan pelan kejadian la...


atau realitinya begini...



Msa tggu bas yg ana nak naik, metro 40 ( bkn no sbnr) , satu bas rapid dtg dn terpaksa diberhentikan ditengah jln oleh drebarnya kerana space yg sepatutnya menjdi tempat bas awam telah diisi oleh pemilik kenderaan mpv dan drebar bas catar yg tak...........(anda bleh je masukkan word yg sepatutnya, jnji x keterlaluan)..

Tiba2 ada sepasang suami isteri berlari2 dari arah jejantas untuk kejar bas rapid tersebut..tapi malangnya bas rapid tersebut terus beredar..mgkn x nmpk ada penumpang yg nak naik sbb terlindung dgn bas catar tu..

Kesian sy tgk family tu, si suami dah la agak berumur rsenya hampir atau dh melepasi stgh abad..si isteri smbil mengendong bdak kecil yg berumur dlm sethun mungkin, berlari mengejar bas tu dlm hujan lebat tu..4 org anak pasangan tersebut turut berlari mendapatkan bas trsebut..basah baju anak beranak tu!! sebak ana tengok drama sebabak ni..

Oleh kerana hujan semakin lebat dan space dkt bas stop tu dh semakin sendat kerana diisi oleh family malang tu..ana pown tros berlari ke kaki lima...klu tros di situ, alamatnya basahla baju ana..

Msa ana berada di kaki lima kedai, ana lihat, si suami malang tu sggup meredah hujan utk berckp dgn drebar bas catar tpi x diendahkan lgsung..

Reaksi si drebar tu hanya menekan hon...(pinnnnn...pinnn...pinn) dgn kuat sebagai 1 amaran kpd si suami tu agar pergi jauh dr bas tu..

Tanpa berputus asa, si suami pergi pula ke kereta mpv tu..cermin tinggap tu diketuk..mulanya pemilik kereta menurunkan tingkapnya tapi belum smpt si suami tu buka mulut, cermin tingkap tu dinaikkn kembali..mgkin pemilik MPV tu takut air hujan masok dlm ketenya kot..kereta mahal..

Salahkah si suami tu krn nak menegakkan haknya dan org lain??

sakit hati ana tgk gelagat pemilik mpv dan drebar bas tu..dahla mereka dh gngu laluan bas awam utk amek penumpang lain, pastu bersikap sgt biadap...

***********************

apa yg ana cuba nk smpaikan ni adalah untuk mebuka mata kalian kerana kesatuan ummah dh semakin rosak disebabkn oleh sikap masyarakat sendiri.. manusia dh hilang sikap berperikemanusian, dh x de rse belas kasihan, dh hilang budi bhsa, lebih suka memntingkan diri sendiri dn melihat kesusahan org lain. Nilai2 kemanusian skrg dh semakin terhakis..

sikap lemah lembut, bertoleransi, berlapang dada dan nilai murni yang Rasulullah ajar dh x diamalkan kerana nilai2 perosak bermaharajalela di hati..

sebelum ana mengakhiri entry pada kali ni, suka utk ana memperingatkan diri ana dan kalian bahawa mgkn kita x seperti pemilik mpv dn drebar bas ni atau berada dalam situasi ni, tapi mungkin kita jga pernah mengambil hak org lain tanpa kita sedar ..

jdi bersma2lah kita berubah ke arah yg Allah reda, menjadi hamba yg sentiasa merendah diri dan tawaduk..

wallahualam...

No comments:

There was an error in this gadget