Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Saturday, January 16, 2010

...why?kenapa?limaza?...

adakah anda pernah merasa anda tidak dapat memiliki apa yg anda mahukan???
ana rasa semua makhluk Allah di muka bumi ini especially ' MANUSIA ' merasainya..

ketahuilah,
dalam hidup ni, kadang2 Allah x beri apa yg kita nk utk menguji hamba-hambanya agar lebih bersyukur..

secara mata kasarnya, manusia x nmpak apa yg Allah cuba perlihatkan kepadanya..yg manusia tahu hanya merungut, membantah dan word yg lebih tepat adalah manusia x tahu bersyukur..

layakkah kita untuk membantah ketetapan Allah??

' mna ade aku x bersyukur!! ' / ' bukan mcm tu mksud aku tapi....'
inilah antara word yg selalu terkeluar drpd mulut manusia apabila ditegur kerana dia x bersyukur apa yg ada...

manusia kdg2 hipokrit..hatinya lain..tapi di hadapan org lain, dia sering ingin tampil dgn perwatakn yg baik2..

manusia seringkali mempersoalkan sesuatu yg kadang2 bkan menjadi kehendaknya..bkan sesuatu yg diingininya..

manusia x sedar, adakalanya ada perkataannya mengundang atau menunjukkan dirinya seolah-olah tidak bersyukur.

seringkali kedengaran rungutan manusia yg mempertikaikan apa yg diterimanya..

' mengapa benda ni jadik kt aku? '
' mengapa Allah letakkan aku di sini? '
' sepatutnya aku harus berada di sana '
' aku nak hidup aku seperti dulu '

tanpa disedari, mulut kita dh menuntut hak kita kepada Allah..wajarkah kita?

x rmai yg kdg2 diuji, hati dan jasad spritual dan rohaninya menyebut
' Ya, Allah andai apa yg engkau tetapkan padaku adalah sebagai tanda kasih sygMU padaku, aku reda..aku akan sabar menanti hikmah yg igin engkau tunjukan padaku'

ada juga manusia yg sering mengucapkan, 'aku reda' tapi hanya sekadar di hujung mulut..hatinya tidak seiring mulutnya berkata-kata..hatinya masih lagi tidak puas..harap kita tidak tergolong dlm org yg sebegini..

kita tidak patut menuntut hak kita pd Allah sebaliknya kita harus menunaikan hak kita pada Allah..kita adalah hamba..jadilah hamba yg sentiasa taat..tidak membantah..

apa tugas kita kepada hamba?? tepuk dada tya hati di mana iman anda? sudah settlekh kerja2 kita utk Allah seperti yg Allah nk didalam Al-Quran?

walaupun kita rsa ckup byk amal ibadat yg kita buat, tpi belum tentu pengakhiran hidup kita akan baik...ia terletak pada keikhlasan kita dalam beramal..

*****
p/s : bersyukurlah dengan apa yg kita ada..berfikirlah dengan akal yg sakinah mengapa Allah beri sesuatu itu kepada kita..pasti kita akan jumpa hikmahnya..ada terselitnya kemanisan di sebalik tiap perkara yg berlaku kerana Allah tidak pernah memungkiri janjinya...
jgn asyik berfikir mengapa? why? dan sebagainya utk menidakkan qadar Allah pada kita..
jadilah hamba yg sentiasa bersyukur..

'...sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akn menambah nikmat padamu...)-(14:7)

ayuh, kita sama2 mengkoreksi diri..
ana masih belajar, ign berubah dan ingin mengubah org lain agar diri kita sama2 terubah untuk menjadi yg lebih baik dalm meniti jalan2 yg diredai Allah S.W.T...

No comments: