Aku hanya hamba

SAYA juga seorang manusia...
Jika apa yang dipostkn bercanggah atau lari daripada kebenaran,
mohon diperbetulkan..
.

Asmaulhusna

Wednesday, December 09, 2009

...aku hampir tersungkur..



sambungan post ' saat aku mula mengenaiNYA"

adakalanya iman ada yg naik dan ada yg trun..ungkapan ini mengundang berlakunya satu fasa kehidupan yg aku x kn lupa hgga selamanya.. insyaAllah...


slps tamat exam spm..biasalah terputuslah hubunganku dgn guru2ku..
tiada siapa lagi yg membimbingku...


“ Hati adalah raja. Maka berilah ia makanan berupa ilmu kerana jika melebihi 3 hari ia tidak diiisi dengan ilmu, ia akan mengeras dan akhirnya mati. ”


~ Imam Al-Ghazali~


ya, honestly, hatiku sudah solid
lantas di waktu itu para tentera syaitan mula memainkan peranan mereka ke atasku..


sesekali Allah mengujiku..


" apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dgn mengatakan, "kami telah beriman, " dan mereka tidak diuji "? ( 29:2 )

imanku down, sedown down nya...
sepanjang aku cuti, aku x buat pape pown..sekadar menjadi mat jenin yg hya ada cita2 tpi x de usaha..

amal soleh rse mcm berat sgt nk buat..hati ni dh mcm keras sgt nk buat ape2 kebaikan..siapa org terdekat yg aku nk harapkan familyku? sukar utk digmbarkn dgn kta2..


aku harap, sesiapa yg mmbaca blogku, yg mempunyai family dalam biah islamiyyah..jgn sesekali mengenepikan nikmat Allah ini..hargailah nikmat ini..


salah aku jgak...aku x mencari kwn2 aku untuk bntu aku pd wktu itu..maaf teman2ku
mgkin silap aku..

terus terang aku cakap, aku msih lg blom mengerti erti ukhwah pd ketika itu..


bertambah perit dan deritanya diriku mnggung hati yg imannya hmpir zero bila aku mula melangkah untuk masuk mtrk..


aku teringat memori ketika aku membuat persiapan utk msuk mtrk..


memori 1

" mak, inah x mau ar tdung yg besar tu nak tdung tu " smbil menunjuk ke arah tdung yg bdangnya 45 di sebuah gedung pakaian.. aku ckp dlm hati, buat pa pkai tdung bsar2..same je..x kn nk jln area kL nak pkai cmtu??
aku beli tdung camtu 5 helai..

aku mula kutip sisa jahiliyyah yg sudah lama aku tinggalkan..

******
memori 2

"pak, inah nak enset tu..ada mp3 bleh bwk msuk lgu..." lpas tu apa lg..
abes lgu jiwang karat, pop leleh, pop yeyeh, indon, hindustan, korean, sumua di simpan dlm kotak memori enset aku..
no lgu nasyid, no zikir2.. aku ckap " x main ar lyn lgu2 tu..x best

*******
memori 3


hatiku berpecah.." nak pkai stokin ke x nk nih"

*******


memori 4

" bila aku msuk mtrk t, aku malas ar nk trun surau hari2..aku nk study, study n study..aku nak capai cita2ku..

*******

memori 5

" couple??nak???atau x?" hati aku membisik

byk lg karat2 jahiliyyah yg aku ingin ikut...ternyata ilmu yg aku miliki belum cukup untuk berdepan dgn hawa nafsu yg mendesak..


bersambung...



No comments: